مشکلات رایج آسانسور ها

سیستم کارکرد پله برقی چگونه است؟

امروزه آسانسور ها و انواع پله برقی بخش مهمی از ساختمان های چند طبقه هستند و تقریبا می‌توان گفت که زندگی بدون آن ها دشوار است. آسانسور ها کار ما را برای رفت و آمد و حمل بار بین طبقات راحت‌تر می‌کنند و باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌گردند. با این حال ممکن است گاهی اوقات آسانسور ها نیز به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند و به درستی کار نکنند. این مشکلات می‌توانند به شکل های مختلفی بروز کنند و علل متفاوتی داشته باشند. در ادامه با برخی از مشکلات رایج آسانسور ها و راه حل آن ها آشنا خواهیم شد.

چرا آسانسور ها دچار مشکل می‌شوند؟

مشکلات رایج آسانسور ها می‌توانند به دلایل مختلف بروز پیدا کنند. آسانسور یک سیستم متشکل از تعداد بسیار زیادی قطعه است که خرابی و نقص در هر یک از آن ها می‌تواند عملکرد کلی آسانسور را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این وسیله با نیروی برق کار می‌کند و اختلالات الکتریسیته نیز می‌توانند در بروز مشکل موثر باشند.

اغلب مشکلات رایج آسانسور ها به دلایل مشترکی صورت می‌گیرند. از جمله این دلایل می‌توان به فرسوده شدن قطعات در حال حرکت از جمله قرقره ها و ریل ها، قدیمی بودن کابین و قطعات آسانسور و بی توجهی به سرویس دوره‌ای آسانسور اشاره نمود.

گرچه اغلب مشکلات رایج آسانسور ها قابل حل هستند و می‌توان به سرعت برای رفع آن ها اقدام نمود، اما ممکن است این مشکلات در برخی موارد خطرناک باشند و جان افراد داخل آسانسور را به خطر بیاندازند. در بدترین حالت ممکن است آسانسور سقوط کند و به افراد آسیب های جدی وارد نماید. همچنین اگر آسانسور در بین مسیر متوقف شود باید به سرعت برای نجات افراد داخل کابین اقدام نمود.

انواع مشکلات رایج آسانسور ها

طبق گزارش های افراد و صاحبین ساختمان ها در سراسر دنیا، مشکلات رایج آسانسور ها معمولا مشترک است و ممکن است تنها دلیل بروز این اتفاقات با یکدیگر متفاوت باشد. گاهی مشکلات آسانسور سطحی هستند و خطر چندانی برای افراد ندارند، مثل زمانی که سرعت حرکت آسانسور کند می‌شود. با این حال در برخی موارد نیز این مشکلات جدی‌تر می‌شوند، مانند وقتی که آسانسور در بین طبقات می‌ایستد و راه خروج بسته می‌شود. 

گفتنی است تمام این موارد با سرویس و بررسی دوره‌ای آسانسور قابل پیشگیری هستند و در صورت بروز نیز می‌توان با اقدام سریع آن ها را برطرف نمود. در ادامه با برخی از مشکلات رایج آسانسور ها و علت بروز آن ها آشنا خواهید شد.

1-توقف ناگهانی آسانسور

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین مشکلات آسانسور ها در سراسر دنیا، توقف ناگهانی کابین در یک طبقه و یا در بین طبقات است. این مشکل می‌تواند در برخی موارد خطرناک نیز باشد. اگر افرادی که در آسانسور هستند ترس از محیط بسته داشته باشند و یا مسن و کودک باشند ممکن است دچار ترس شدید شوند. همچنین اگر دمای داخلی آسانسور بالا باشد تنفس برای افراد دشوار خواهد شد.

علت بروز این مشکل معمولا اختلالات الکتریکی است که در پی آن ها موتور آسانسور دیگر نمی‌تواند انرژی لازم برای حرکت کابین را فراهم کند. مشکلاتی نظیر قطع شدن سیم ها، داغ شدن موتور، اختلال در زمان بندی لیمیت سوئیچ، اختلالات الکتریسیته و غیره می‌توانند باعث توقف ناگهانی کابین آسانسور شوند. 

گاهی به علت قطعی و اختلالات برق این مشکل اجتناب ناپذیر است و تنها می‌توانید پس از بروز اتفاق به سرعت اقدام نموده و افراد حاضر در کابین را خارج کنید. با این حال سرویس و تعمیرات دوره‌ای آسانسور به خصوص در بخش موتور می‌تواند تا حدودی از بروز این اتفاق جلوگیری نماید.

2-کند بودن حرکت آسانسور و افزایش زمان انتظار

یکی دیگر از مشکلات رایج آسانسور ها که افراد از آن ناراضی هستند، کند بودن حرکت آسانسور و منتظر ماندن به مدت طولانی برای رسیدن به هر طبقه است. البته این مورد زمانی مشکل به حساب می‌آید که آسانسور نسبت به گذشته‌ خود کندتر شده باشد. برخی آسانسور های قدیمی در بهترین حالت نیز از آسانسور های جدید کندتر هستند و نمی‌توان این را یک مشکل برای آن ها در نظر گرفت.

در هنگام بروز این مشکل در واقع قدرت آسانسور کاهش می‌یابد و شما در داخل کابین احساس خواهید کرد که انگار آسانسور به سختی حرکت می‌کند. سرعت و قدرت کم معمولا به خاطر قدیمی بودن آسانسور و کاهش توان تولیدی موتور آن است. با این حال در برخی موارد در آسانسور های جدید نیز به علت اختلالات برق و مصرف زیاد برق توسط آسانسور در ساختمان ها ممکن است سرعت و قدرت حرکت کاهش یابد.

برای رفع این مورد باید از متخصصین بخواهید سیستم برق آسانسور را به طور کامل بررسی نموده و نقاطی که دچار مشکل شده‌اند را تعمیر کنند. با بهبود کیفیت برق ورودی به سیستم آسانسور می‌توان سرعت حرکت را کمی بهتر کرد.

3-بالا رفتن دما در آسانسور

شاید کمتر متوجه این مورد شده باشید اما بالا رفتن دمای آسانسور یکی از مشکلات رایج آسانسور ها است. به خصوص اگر طبقات زیادی را با آسانسور بالا یا پایین بروید به وضوح این مشکل را احساس خواهید کرد. آسانسور ها دارای یک سیستم تهویه برای هوای داخل کابین هستند که به خنک شدن محیط بسته کابین نیز کمک می‌کند.

در صورت بروز اختلال در عملکرد این سیستم تهویه یا خنک کننده، ممکن است دمای داخلی کابین آسانسور و یا دمای سایر بخش ها به طرز قابل توجهی بالا برود. در بدترین حالت این دما ممکن است به 100 درجه سانتی گراد نیز برسد که برای افراد و همچنین قطعات آسانسور بسیار خطرناک است.

انواع مشکلات رایج آسانسور ها

دمای مناسب برای کارکرد صحیح یک آسانسور بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد است و در صورتی که سیستم تهویه و خنک کننده آسانسور دچار مشکل شده و یا موتور آن داغ می‌شود باید سریعا برای تعمیرات اقدام نمایید.

4-باز و بسته شدن اشتباه درب آسانسور

یکی از مشکلات رایج آسانسور ها که افراد بسیاری را به خطر انداخته است، باز و بسته شدن اشتباه و بی مورد درب اتوماتیک آسانسور است. درب هایی که با سنسور کار می‌کنند و همچنین درب هایی که به هر نحوی خودشان باز و بسته می‌شوند در صورت خرابی سنسور و یا خرابی موتور حرکت دهنده درب ممکن است در مواقع اشتباهی باز یا بسته شوند.

در حالتی که سنسور درب آسانسور دچار مشکل شده باشد، نمی‌تواند حضور افراد در بین درگاه را تشخیص دهد و ناگهان بسته می‌شود. این مورد ممکن است باعث گیر کردن دست و پای افراد در بین در ها و بروز شکستگی استخوان و مشکلات دیگر شود. 

همچنین اگر سیستم موتور باز و بسته کننده درب اتوماتیک دچار اختلال شده باشد، ممکن است درب در حین حرکت و بین طبقات باز شود که بسیار خطرناک است. همچنین ممکن است در هنگام توقف آسانسور نیز درب باز نشود و افراد داخل کابین بمانند. 

برای رفع این مشکل باید به طور مرتب سنسور ها و موتور باز و بسته کننده درب اتوماتیک را بررسی نمایید و در صورت بروز کوچک‌ترین اختلال برای تعمیر و برطرف کردن آن اقدام کنید.

5-مشکلات موتور آسانسور

موتور آسانسور مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش آن است که ممکن است گاهی اوقات دچار مشکل شود و به طور کامل از کار بیفتد. از آن جایی که این موتور با برق کار می‌کند، اختلالات الکتریسیته می‌تواند یکی از دلایل اصلی خرابی موتور آسانسور باشد.

با این حال بروز مشکل در قطعات جزئی و یا بخشی از آن ها و همچنین قدیمی و فرسوده بودن موتور نیز می‌توانند جزو دلایل از کار افتادن آن باشند. زمانی که موتور آسانسور از کار بیفتد، کابین به طور کلی هیچ حرکتی نخواهد کرد و دکمه های آسانسور نیز کار نمی‌کنند. 

برای پیشگیری و رفع این مشکل به هیچ عنوان بدون دانش فنی کافی برای تعمیر موتور آسانسور اقدام نکنید و حتما از متخصص و تکنسین مجرب درخواست نمایید. مشکلات موتور آسانسور با کمک یک متخصص به آسانی قابل حل است. بهتر است سرویس و تعمیرات دوره‌ای را پیش از بروز مشکلات انجام دهید تا خرابی موتور در هنگام جابجایی مسافرین اتفاق نیفتد.

پیشگیری از مشکلات رایج آسانسور ها

همانطور که گفته شد مشکلات رایج آسانسور ها ممکن است گاهی خطرآفرین باشند و لازم است صاحبان و مدیران ساختمان ها برای پیشگیری از این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند. بهترین راه پیشگیری از مشکلات رایج آسانسور ها سرویس و بررسی دوره‌ای است. بهتر است هر ماه یا هر دو یا سه ماه یکبار از یک متخصص آسانسور و قطعات آن دعوت کنید تا به ساختمان شما بیاید و تمام بخش های آسانسور شامل موتور، درب و کابین و غیره را بررسی نماید. حتی اگر اخیرا مشکل خاصی در حرکت آسانسور و عملکرد آن مشاهده نشده است باز هم این سرویس و بررسی دوره‌ای را انجام دهید.

اگر طبق نظر تکنسین مربوطه قطعه‌ای در سیستم آسانسور دچار مشکل شده بود و امکان ایجاد مشکلات بزرگتر را داشت بهتر است طبق توصیه متخصص قطعه جایگزین مناسب را به سرعت تهیه نموده و با قطعه قدیمی تعویض کنید. اگر خطر جدی است بهتر است تا زمان پایان تعمیرات استفاده از آسانسور را متوقف نمایید.

برخی نشانه ها مانند افزایش مصرف برق، کند شدن حرکت آسانسور، بسته نشدن درب ها و یا اختلال در باز و بسته شدن، توقف ناگهانی و بی مورد در بین طبقات یا در طبقاتی که کسی دکمه آسانسور را در آن ها نزده و غیره می‌توانند علائم بروز مشکل در آسانسور ساختمان شما باشند. بهتر است در صورت مشاهده این موارد حتما از یک متخصص بخواهید سیستم آسانسور را بررسی نماید.

نتیجه گیری

آسانسور ها یکی از بهترین و کارآمدترین سیستم های برقی ساخته دست بشر هستند که زندگی در ساختمان های چندین طبقه و برج های بلند را برای ما آسان کرده‌اند. با این حال آسانسور ها نیز ممکن است گاهی اوقات دچار مشکل شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند. مشکلات رایج آسانسور ها معمولا مشترک است و با کمک متخصصین مربوطه می‌توان به راحتی آن ها رفع و از بروز اتفاقات بدتر پیشگیری نمود.

سوالات متداول

1-اگر درب کشویی داخلی آسانسور باز شود اما درب طبقه باز نشود مشکل از کجاست؟

برخی درب های آسانسور در طبقات به صورت دستی باز می‌شوند، اما برخی دیگر اتوماتیک و کشویی هستند که ممکن است در صورت بروز اختلال هنگام رسیدن کابین باز نشوند. در چنین شرایطی احتمالا فاصله دستگیره قفل طبقه با کمان درب باز کن زیاد شده است و کمان نمی‌تواند قفل را به عقب بیاورد تا در باز شود.

2-اگر آسانسور در یک طبقه بماند و حرکت نکند باید چه اقدامی انجام داد؟

ماندن آسانسور در یک طبقه و حرکت نکردن آن با وجود روشن بودن و عملکرد صحیح موتور، ممکن است به خاطر خرابی چشمی آسانسور باشد. در چنین شرایطی آسانسور در یک طبقه می‌ایستد و هر قدر دکمه های مختلف را فشار دهید حرکت نخواهد کرد. برای رفع این مشکل باید چشمی آسانسور را تعمیر کنید.

3-آیا گیر کردن بین طبقات در آسانسور خطرناک است؟

اگر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و تا رسیدن کمک و تعمیرکاران منتظر بمانید، احتمالا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. با این حال در برخی موارد افراد دچار ترس شدید شده و کنترل خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی بهتر است تا جای ممکن آرامش خود را حفظ کنید و اگر کودک یا سالمندی در آسانسور همراه شماست آن ها را نیز آرام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *