نحوه کار کرد سیستم آسانسور

آسانسور

آسانسور یکی از آن دسته وسایلی است که اختراعش نوع زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد و تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد کرد. اختراع این وسیله حتی معماری و شهرسازی و نوع نگاه بشریت به دنیا را تغییر داد. تا قبل از اختراع این دستگاه انسان نمی‌توانست آپارتمان‌های بلند مرتبه بسازد. به همین دلیل هم می‌توان گفت که شکل ساختمان‌ها در تمام جهان تا قبل از اختراع این دستگاه نسبت به حالا کاملا متفاوت بود. بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان، آسانسور را به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اختراعات انسان می‌شناسند. این وسیله کاربردی هر روز کیفیت زندگی ما را بالا می‌برد و بهبود می‌بخشد. امروزه تقریباً زندگی بدون آسانسور بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد. حتی برای خیلی از افراد شاید نبود آسانسور دیگر قابل درک نباشد و زندگی روزانه‌شان را مختل کند. در ادامه این مقاله قصد داریم که شما را با  تاریخچه و نحوه کار کرد سیستم آسانسور آشنا کنیم. 

تاریخچه اختراع آسانسور

در سال ۱۸۸۰ میلادی اولین آسانسور برقی در جهان در کشور آلمان و توسط یک دانشمند آلمانی اختراع شد. ولی جالب است بدانید که حتی خیلی سال قبل‌تر از آن هم آسانسورهای مکانیکی وجود داشتند. این آسانسورها یک صفحه داشتند که افراد روی آن می‌ایستادند. سپس کارگران، به وسیله یک طناب، آن را بالا و پایین می‌بردند. البته همانطور که انتظار می رفت این دستگاه فقط مخصوص اشراف‌زادگان و ثروتمندان بود. همچنین ایمنی چندانی نداشت و به ندرت از آن استفاده می‌شد. البته آسانسورهای اولیه‌ای که در سال ۱۸۸۰ هم ساخته شده بودند ایمنی زیادی نداشتند و بسیاری از افراد در حین استفاده از آن‌ها جان خود را از دست می‌دادند. اما امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی دیگر چنین مواردی کمتر اتفاق می‌افتد و آسانسورها یک وسیله ایمن تلقی می‌شوند.

آشنایی با انواع سیستم آسانسورها

امروزه دو نوع سیستم عمده و کاربردی برای ساخت آسانسور وجود دارد. یکی از آن‌ها سیستم هیدرولیک و دیگری کششی است. نحوه ساخت و شیوه عملکرد هر کدام از این دستگاه‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. در نتیجه اگر می‌خواهید نحوه کار کرد سیستم آسانسور را بشناسید، باید به این دو سیستم به شکل مجزا نگاه کنید. جالب است بدانید که حتی کاربردهای این دو نوع آسانسور هم با هم بسیار متفاوت است. از یکی بیشتر برای جابه‌جایی بارها و از دیگری برای انتقال افراد استفاده می‌شود. در ادامه این مطالب از سایت ایسترو به بررسی نکاتی جالب درباره نحوه کار کرد سیستم آسانسور و پاسخ به سوالات شما می‌پردازیم.

معرفی نحوه کار کرد سیستم آسانسورهای کششی

آسانسورهای کششی محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع آسانسورها هستند و بیشترین کاربرد را در انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارند. در واقع بیشتر آسانسورهایی که ما امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، دارای سیستم کششی هستند. حالا اصلاً سیستم کششی چه معنایی دارد؟ و کارکرد آن چگونه است؟ 

در این نوع از بالابرها اتاقک و کابین آسانسور با یک یا چند طناب بزرگ به یک قرقره متصل می‌شود. با زدن دکمه آسانسور، موتور به قرقره نیرو وارد می‌کند و قرقره شروع به چرخش کرده و در نتیجه طناب‌ها کشیده یا باز می‌شوند. سپس آسانسور بالا یا پایین می‌رود. در نهایت هم سنسورها تشخیص می‌دهند که آسانسور در چه نقطه‌ای و چه ارتفاعی باید بایستد. سپس سیستم ترمز بالابر فعال شده و کابین آسانسور متوقف می‌شود.

شیوه عملکرد آسانسورها

شیوه عملکرد آسانسورهای هیدرولیک

سیستم حرکتی آسانسورهای هیدرولیک کاملاً با آسانسورهای کششی متفاوت است. در این نوع از سیستم‌ها روغن، پیستون و جک هیدرولیک وجود دارد. سیستم هیدرولیک به این صورت کار می‌کند که در آن روغن فشرده شده و به پمپ هیدرولیک نیرو وارد می‌کند. سپس آسانسور به کمک جک و سایر اجزا جا به جا شده و افراد را به طبقات مختلف منتقل می‌کند. برای ساختمان‌های بلند مرتبه که از آسانسور بسیار استفاده می‌شود، نمی توان از آسانسورهای هیدرولیک استفاده نمود. یکی از نکات قابل توجه درباره این آسانسورها هم سرعت بسیار آهسته‌شان است. برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بیشتر از ۱۵ متر بهتر از آسانسورهای هیدرولیک استفاده نکنید. 

نحوه عملکرد سیستم ایمنی در انواع آسانسورها 

فارغ از اینکه آسانسور ساختمان شما کششی باشد یا هیدرولیک سیستم ایمنی مشخصی باید در آن وجود داشته باشد. سیستم‌های ایمنی در آسانسورهای مختلف معمولاً از سقوط کابین آسانسور جلوگیری می‌کنند. این سیستم‌ها باید به طور منظم سرویس و تعمیر شوند تا به درستی کار کنند. برای دسترسی به انواع خدمات سرویس و نگهداری از آسانسور با شماره تماس گروه ایسترو و تلفن ۸۸۰۶۷۰۱۱-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما به هر نوع سوال و استعلام قیمت پاسخ خواهند داد و شما را راهنمایی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم ایمنی آسانسور، سیستم ترمز اضطراری است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

  • سیستم ترمز اضطراری بالابر

همه ما در هنگام جا به جایی با آسانسور به این سوال فکر کرده‌ایم که اگر کابل‌های نگهدارنده پاره شوند چه اتفاقی می‌افتد؟  آیا آسانسور سقوط می‌کند؟ در جواب این سوال باید بگوییم خیر. امروزه با وجود سیستم‌ها و سنسورهای ایمنی دیگر نیازی به ترس از سقوط آسانسور نیست. اگر کابل‌های نگهدارنده کابین قطع شوند، سیستم ترمز اضطراری وارد عمل شده و آسانسور را متوقف می‌کند.

  • سیستم ایمنی کنترل سرعت در آسانسور

یکی دیگر از بخش‌های مهم ایمنی آسانسور، سیستم ایمنی کنترل سرعت است. امروزه اغلب آسانسورها دارای سیستمی به نام گاورنر هستند. در این سیستم یکسری ریل و تسمه و بازوی مکانیکی وجود دارد. همه این قطعات با هم و در کنار هم وظیفه کنترل سرعت را برعهده دارند. در نتیجه اگر آسانسور با سرعت زیاد به سمت بالا یا پایین شتاب بگیرد، سیستم گاورنر فورا وارد عمل شده و کابین را متوقف می‌کند.

سیستم‌های ایمنی مختلفی برای افزایش سلامت مسافران آسانسور در آن تعبیه شده است که این دو مورد تنها بخش کوچکی از آن‌ها بود. امروزه دیگر استفاده از آسانسورها جای هیچ نگرانی ندارد.

برای اطلاع بیشتر از عملکرد سیستم‌های ایمنی و اضطراری آسانسور توصیه می‌کنیم که مقاله راهکار های جلوگیری از خرابی و سقوط آسانسور را مطالعه کنید تا درباره این موضوع بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

با وجود آن که آسانسورها یک وسیله کاربردی روزانه ما انسان‌ها هستند، اما بسیاری از ما چیزی در مورد نحوه عملکرد و سیستم‌های پیچیده آن نمی‌دانیم. ما فقط سوار آسانسور می‌شویم و به طبقه دلخواه می‌رویم اما نمی‌دانیم که چقدر تکنولوژی‌های جالبی در آن به کار رفته است. در این مطلب از سایت داسکو سعی کردیم نکات جالب و کلیدی درباره نحوه کارکرد سیستم آسانسور را برایتان به زبان ساده و خلاصه بازگو کنیم تا با این سیستم جذاب و پیچیده بیشتر آشنا شوید. با این وجود علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، سیستم‌های متنوع و زیادی در طراحی آسانسور استفاده شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *