جلوگیری از سقوط آسانسور

سقوط آسانسور

تا به حال دقت کرده‌اید که چند بار در طول یک روز برای جابه‌جایی از آسانسور استفاده می‌کنید؟ خیلی از افراد هر دفعه که از آسانسور استفاده می‌کنند، دچار اضطراب زیادی می‌شوند. زیرا این افراد تصور می‌کنند که ممکن است آسانسور سقوط کند. شاید شما هم از دسته کسانی باشید که تا به حال این استرس را تجربه کرده اند. به همین دلیل هم احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که در صورت سقوط آسانسور چه باید کرد؟ اصلا به طور کلی چه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از سقوط آسانسور می‌توان انجام داد؟ جواب همه این سوالات را در این مقاله براتان شرح خواهیم داد. در واقع در ادامه این مقاله درباره جلوگیری از سقوط آسانسور، اقدامات هنگام سقوط آسانسور صحبت خواهیم کرد. 

معرفی دلایل اصلی سقوط آسانسور

سقوط آسانسورها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد. یکی از این دلایل وجود کابل‌های فرسوده است که در اثر استفاده زیاد، دچار پوسیدگی شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید از سقوط آسانسور به دلیل وجود کابل‌های قدیمی جلوگیری کنید، باید حتماً هر از چند گاهی به بررسی سلامت کابل‌ها بپردازید. 

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی بالابرها سیستم ترمز آن‌ها است. اگر سیستم ترمز به درستی کار نکند، ممکن است که آسانسور به شکل خطرناکی سقوط کند. در نتیجه چک کردن سلامت سیستم ترمز بسیار مهم است.

اگر در زمان استفاده از آسانسور، احساس کردید که اتاقک بالابر لرزش زیادی دارد، باید حتما سلامت قطعات آسانسور را بررسی کنید. همین لرزش کوچک ممکن است کم کم آسیب‌های بزرگی وارد کرده و باعث سقوط کابین بشود.

دلایل سقوط آسانسور به همین چند موردی که نام بردیم ختم نمی‌شوند. در واقع عوامل زیادی برای سقوط یک آسانسور ممکن است دست به دست هم دهند و اتفاق ناگواری را رقم بزنند. به همین دلیل هم باید همیشه دقت کنید که بررسی و سرویس و تعمیرات آسانسور به طور مرتب و توسط یک فرد متخصص انجام شود. 

معرفی سیستم‌های مناسب برای جلوگیری از سقوط در آسانسور

  • پیشگیری از سقوط آسانسور با کمک کابل‌ها 

کابل‌ها یکی از قطعاتی هستند که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کنند. در واقع این قطعات کابین آسانسور را به شکل آویزان نگه می‌دارند. این کابل‌ها به دور یک قرقره شیار دار پیچیده‌اند و بسیار مقاوم هستند. اما همانطور که گفتیم پوسیدگی آن‌ها بسیار خطرناک است.

  • گاورنر ، قطعه‌ای برای حفظ ایمنی آسانسور

شاید تصور کنید که با قطع شدن کابل‌ها، کابین آسانسور به سرعت سقوط می‌کند. اما در واقع چنین نیست! در بسیاری از آسانسورهایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم یک سیستم مدرن وجود دارد که به آن گاورنر می‌گویند. در واقع گاورنر برای جلوگیری از سقوط آسانسور طراحی شده است. گاورنرها انواع مختلفی دارند که وظیفه همه آن‌ها این است که در هنگامی که سرعت آسانسور از حد معمول بیشتر می‌شود، کابین آسانسور را متوقف کنند.

  • جلوگیری از سقوط آسانسور با استفاده از سیستم ترمز 

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم ترمز rbs برای آسانسورها به وجود آمده‌اند. این سیستم‌های ترمز به شدت قوی و سریع هستند و در هنگام سقوط کابین، آن را متوقف می‌کنند.

مهم‌ترین اقدامات هنگام سقوط آسانسور

مهم‌ترین اقدامات هنگام سقوط آسانسور

بیشتر افراد تصور می‌کنند که اگر در هنگام سقوط آسانسور بپرند، آسیب کمتری می‌بینند، اما این تصور کاملاً نادرست است. اگر در هنگام سقوط آسانسور سعی کنید که بپرید، ممکن است بدن یا سرتان به سقف یا بدنه آسانسور برخورد کند. در نتیجه با شدت بیشتری به زمین می‌خورید که هم برای خودتان خطرناک‌تر است و هم باعث فشار بیشتر به آسانسور می‌شود. پس بهترین اقدام در زمان سقوط آسانسور چیست؟

یکی از بهترین اقدامات هنگام سقوط آسانسور آن است که با حفظ خونسردی، روی زمین دراز بکشید. سعی کنید ناحیه سر و گردن را با دست‌هایتان محافظت کنید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست و سرعت آسانسور اجازه این کار را به شما نمی‌دهد دست‌هایتان را به یک بخش از آسانسور قلاب کنید تا بدنتان ثابت بماند. 

در هنگام سقوط آسانسور نیروی جاذبه وارد شده به بدن شما با آسانسور برابر است. به همین دلیل شاید برایتان سخت‌تر باشد که در این حالت روی زمین دراز بکشید. ولی با تمام توانی که دارید این کار را انجام دهید. زمانی که روی زمین دراز می‌کشید، نیروی ناشی از سقوط به همه قسمت‌های بدنتان به طور مساوی تقسیم می‌شود و ضربه کمتری را احساس خواهید کرد.

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان در هنگام سقوط آسانسور صاف روی پاهایتان نایستید. زیرا برخورد کابین آسانسور به انتهای چاه باعث شکستن استخوان‌های پایتان خواهد شد. در ادامه این مقاله از سایت ایسترو نکات ایمنی هنگام سقوط آسانسور را بررسی می‌کنیم.

نکات ایمنی هنگام سقوط آسانسور

به هیچ عنوان در زمانی که آسانسور در حال سقوط است، از کابین خارج نشوید. بسیاری از افراد درب‌های موجود در سقف آسانسور را باز می‌کنند و وارد چاه آسانسور می‌شوند. این کار در هنگام سقوط آسانسور یک اقدام بسیار خطرناک است که ممکن است در اثر انجام آن، جان خود را از دست بدهید.

چند درصد احتمال سقوط آسانسور وجود دارد؟

استفاده از آسانسور یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش‌ها برای حمل و نقل و جابجایی افراد و وسایل بین طبقات است. مانند هر وسیله برقی دیگری آسانسورها هم ممکن است دچار مشکلات و ایراداتی بشوند. 

در گذشته که دانش و تجربه کمتری در این زمینه وجود داشت، احتمال افتادن و سقوط آسانسورها هم بیشتر بود. حتی چند مورد تاریخی از سقوط آسانسورها و مرگ افراد در جهان هم گزارش شده است. 

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی کمتر پیش می‌اید که آسانسورها دچار سقوط شوند. حتی در صورت سقوط، سیستم‌های ایمنی وجود دارند که جلوی حرکت کابین را می‌گیرند و باعث می‌شوند که بالابر از حرکت بایستد. در نتیجه می‌توان احتمال سقوط آسانسورها را نزدیک به صفر دانست. 

با این وجود همواره باید به خاطر داشته باشید که آسانسور یک وسیله پرکاربرد است و مانند هر دستگاه دیگری دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود. بنابراین مانند خودرو یا وسایل برقی باید از آن مراقبت کنید. سرویس و تعمیرات آسانسور یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که هر از چند گاهی باید آن را انجام دهید.

کدام نوع از آسانسورها بیشتر سقوط می‌کنند؟ آسانسورهای هیدرولیک یا کششی؟

آسانسورهای کششی همان دسته از آسانسورهایی هستند که در این مقاله بیشتر راجع به آنها صحبت کردیم این آسانسورها به وسیله کابل‌های کششی نگه داشته می‌شوند و حرکت می‌کنند. آسانسورهای کششی کاربردهای بیشتری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک دارند. تنها برای جابه‌جایی بارهای سنگین، از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود. سیستم‌های ایمنی ترمز و گاورنر، که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بیشتر برای آسانسورهای کششی کاربرد دارند. به همین دلیل هم آسانسورهای کششی را می‌توان امن‌تر از آسانسورهای هیدرولیک در نظر گرفت. البته آسانسورهای هیدرولیک هم سیستم‌های ضد سقوط بسیار ایمنی دارند که باید به آن‌ها اضافه شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله راه‌های جلوگیری از خرابی و سقوط آسانسور را بخوانید.

نتیجه گیری

گرچه سقوط آسانسور امری نادر است، اما باید به یاد داشته باشید که همواره باید به بررسی عملکرد بالابر بپردازید. این وسیله حداقل روز چند بار برای جا به جایی افراد یا وسایل کار می‌کند. در نتیجه باید توجه کنید که خدمات تعمیرات و نگهداری آن به خوبی و توسط یک متخصص انجام شود. همچنین سرویس آسانسور باید به صورت مرتب انجام شود و نباید آن را پشت گوش انداخت. با این اقدامات، احتمال سقوط آسانسور به کمترین حالت ممکن نزدیک می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *