راهکار های جلوگیری از خرابی و سقوط آسانسور

انواع سیستم های آسانسور و پله برقی که امروزه یکی از اجزای اصلی ساختمان های چند طبقه هستند، به تدریج و با استفاده مکرر دچار فرسودگی و خرابی خواهند شد. این خرابی ها ممکن است آسیب های جانی و مالی مختلفی به کاربران و صاحبان ساختمان وارد آورند. بنابراین همانطور که همه می‌دانیم، پیشگیری بهتر از درمان است و جلوگیری از خرابی آسانسور نیز بهتر از پیش آمدن مشکل و سپس تعمیر آسانسور است. در ادامه به بررسی اهمیت، علل خرابی و راهکار های جلوگیری از خرابی آسانسور خواهیم پرداخت.

اهمیت جلوگیری از خرابی آسانسور

جلوگیری از خرابی آسانسور یک انتخاب نیست و یک موضوع مهم و حیاتی برای صاحبان و کاربران ساختمان می‌باشد. حتی اگر به ساختمانی خیلی کم رفت و آمد دارید و ساکن آن نیستید هم باید در هنگام استفاده از آسانسور حواستان به نکات ایمنی و استفاده صحیح باشد تا آسانسور مجتمع در اثر اشتباهات مکرر دچار خرابی های جدی نگردد.

برای شناخت بهتر اهمیت جلوگیری از خرابی آسانسور باید به این موضوع توجه داشته باشید که در وهله اول یک آسانسور خراب ممکن است در هنگام حرکت بین طبقات ایستاده و یا به طور کلی سقوط کند. این مسئله می‌تواند آسیب های جانی و مالی زیادی به بار آورد و باید حتما جلوی این اتفاق گرفته و تدابیری برای آن اندیشیده شود.

همچنین حتی اگر خرابی ها تنها منجر به مشکلات جزئی در آسانسور شوند و یا آن را از کار بیاندازند و جان کسی به خطر نیفتد هم هزینه های بالای تعمیر در انتظار شما خواهند بود و برای استفاده مجدد از آسانسور باید آن ها را بپردازید.

بنابراین برای حفظ امنیت کاربران آسانسور و پیشگیری از ضرر های مالی لازم است حتما جلوگیری از خرابی آسانسور را در اولویت قرار دهید. دلایل دیگری مانند حفظ ارزش و کیفیت ساختمان، به خصوص در ساختمان های اداری و تجاری مهم، اهمیت این موضوع را بیشتر روشن خواهد کرد.

علل خرابی آسانسور

برای اقدام جهت جلوگیری از خرابی آسانسور، ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چه عواملی باعث خرابی آسانسور می‌شوند و دقیقا از چه چیز هایی باید جلوگیری کرد؟ در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که یک سیستم مکانیکی و الکتریکی مانند آسانسور در هر صورت با استفاده مکرر و گذشت زمان دچار آسیب و فرسودگی خواهد شد و حتی اگر به صحیح‌ترین شکل ممکن هم از آن استفاده کرده باشید ممکن است دچار خرابی شود.

با این حال مهم‌ترین عواملی که خرابی آسانسور را سرعت می‌بخشند به شرح زیر است.

  • بار سنگین: اولین و مهم‌ترین عامل خرابی آسانسور، حمل بار هایی با وزن بیشتر از حد مجاز و توان و ظرفیت آسانسور است. اسباب کشی با آسانسور و سوار شدن تعداد افراد زیاد، ممکن است حتی باعث سقوط آسانسور شود.
  • سرعت بالا: عامل دوم خرابی آسانسور، دستکاری سرعت حرکت آن و بالا بردن سرعت بیشتر از حد مجاز است. افزایش غیرمجاز سرعت آسانسور راه حل مناسبی برای جابجایی سریع‌تر بین طبقات نخواهد بود.
  • ضربه و تکان خوردن کابین: در صورتی که به درب آسانسور ضربه هایی مانند لگد وارد شود و یا در داخل کابین با بالا و پایین پریدن تکان های شدید ایجاد شود، امنیت آسانسور به خطر افتاده و خرابی آن تسریع خواهد شد.
  • جدی نگرفتن سرویس دوره‌ای: یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل خرابی آسانسور این است که سرویس و تعمیرات دوره‌ای آسانسور جدی گرفته نشده و به موقع انجام نمی‌شوند.
  • فشردن بیش از حد دکمه ها: در صورت فشردن بیش از حد دکمه های داخل کابین یا طبقات برای حرکت آسانسور، ممکن است باعث قفل شدن و خرابی آسانسور شوید.
  • روشن ماندن تهویه و روشنایی: در صورتی که درب آسانسور را در یک طبقه باز بگذارید و تهویه و لامپ های کابین روشن بمانند، این سیستم زودتر دچار فرسودگی خواهد شد.
  • شستشوی کابین با آب و مواد شوینده: برای تمیز کردن کابین آسانسور نباید از جریان آب با مواد شوینده استفاده شود و باید با روش هایی با حداقل رطوبت این کار را انجام دهید.
  • عدم نوسازی تجهیزات: تجهیزات و قطعات آسانسور باید هر چند سال یکبار نوسازی شده و با فناوری روز پیش بروند. قطعات قدیمی بیشتر دچار خرابی خواهند شد.

راهکار های جلوگیری از خرابی و سقوط آسانسور
راهکار های جلوگیری از خرابی و سقوط آسانسور

راهکار هایی برای جلوگیری از خرابی آسانسور

اکنون با شناخت عوامل موثر در تسریع خرابی آسانسور، می‌توانیم تشخیص دهیم که برای جلوگیری از خرابی آسانسور چه اقداماتی مورد نیاز است و باید چه کار هایی انجام شود. در ادامه بیشتر به جزئیات این راهکار ها خواهیم پرداخت تا بتوانید به کمک آن ها طول عمر مفید آسانسور را افزایش داده و از خطرهای جانی و ضرر های مالی پیشگیری کنید.

استفاده صحیح

اولین و مهم‌ترین روش جلوگیری از خرابی آسانسور استفاده صحیح است. این روش شامل نکات مختلفی می‌شود که عمل به تمام آن ها می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش طول عمر و حفظ کیفیت و کارایی آسانسور داشته باشد.

به عنوان مثال به هیچ عنوان وسایل سنگین خانه و هر نوع بار دیگری را با آسانسوری که ظرفیت آن ها را ندارد جابجا نکنید. بیشتر از تعداد افراد و یا وزن نوشته شده داخل کابین، سوار آسانسور نشوید. در داخل کابین حرکت هایی که ممکن است کابین را تکان دهند انجام ندهید و بایستید تا به مقصد برسید.

دکمه ها را بیش از حد فشار ندهید و برای رسیدن آسانسور یا بسته شدن درب و حرکت کمی صبور باشید. درب آسانسور را با دست هل نداده و نگه ندارید و اجازه دهید درب های اتوماتیک به صورت خودکار عمل کنند. درب آسانسور را در طبقه باز نگه ندارید و به درب ها ضربه وارد نکنید.

سرویس دوره‌ای آسانسور

دومین روش برای جلوگیری از خرابی آسانسور، انجام به موقع و مرتب سرویس و تعمیرات دوره‌ای است. حتی اگر مشکل فنی و خرابی در آسانسور مشاهده نمی‌کنید هم لازم است آسانسور ساختمان شما بررسی گردد. این بررسی های عمقی توسط تکنسین متخصص باعث می‌شوند که هر مشکلی در مراحل اولیه و پیش از تبدیل شدن به یک خرابی بزرگ شناسایی شود و با هزینه کم قابل برطرف شدن باشد.

برای انجام این تعمیرات و بررسی ها باید با یک شرکت معتبر قرارداد ببندید تا بر اساس بازه های زمانی که برای آسانسور ساختمان شما مناسب است، یک فرد متخصص و با تجربه را به ساختمان فرستاده و تمام بخش های آسانسور را بررسی کنند. این بازه های زمانی بر اساس نوع، سن و میزان استفاده از آسانسور تعیین می‌شوند.

آموزش کاربران

به عنوان یک صاحب ساختمان و یا یکی از مالکان، نمی‌توانید به تنهایی برای جلوگیری از خرابی آسانسور اقدام کنید و لازم است این اقدامات به صورت جمعی و توسط تمام کاربران آسانسور انجام شوند. بنابراین بهتر است برای افرادی که ممکن است نکات ایمنی و استفاده صحیح از آسانسور را ندانند، آموزش های لازم ارائه شود.

به عنوان مثال می‌توانید با نصب یک بنر در کنار دکمه های هر طبقه و یا در یک طبقه پر رفت و آمد مانند پارکینگ یا همکف، اطلاعات و نکات لازم را به کاربران گوشزد نمایید. این روش برای ساختمان های پر رفت و آمدی مانند مراکز خرید یا ساختمان های اداری شلوغ بسیار کاربردی خواهد بود.

تجهیز و نوسازی

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خرابی آسانسور، نوسازی قطعات و تجهیز آسانسور به تکنولوژی روز است. اگر ساختمان و آسانسور شما قدیمی است و اخیرا زیاد خراب می‌شود یا عملکرد سابق را ندارد، بهتر است به فکر یک نوسازی در سیستم آسانسور باشید.

این کار با اینکه ممکن است هزینه بر باشد، اما می‌تواند از بسیاری هزینه های هنگفت تعمیرات جلوگیری کند. قطعات جدید طول عمر بیشتر و کارایی بهتری دارند و امنیت و آسودگی خاطر شما را بالا خواهند برد.

نتیجه گیری

خرابی آسانسور یک مشکل همیشگی است که در بسیاری از ساختمان ها، به خصوص ساختمان های قدیمی‌تر رخ می‌دهد. از آنجایی که این خرابی ها ممکن است گاهی اوقات از مرحله از کار افتادن فراتر بروند و به سقوط آسانسور منجر شوند، نیاز است اقداماتی را جهت جلوگیری از خرابی آسانسور انجام دهید.

فرقی نمی‌کند صاحب ساختمان هستید و یا کاربری که ممکن است دیگر به آن ساختمان سر نزنید. در هر حالتی شما باید نکات ایمنی و استفاده صحیح از آسانسور را رعایت نموده و در کنار آن ها مالکان ساختمان نیز باید اقداماتی جهت نوسازی و تعمیر به موقع آسانسور انجام دهند.

سوالات متداول

1-آیا خرابی آسانسور خطرات جانی در پی خواهد داشت؟

خرابی آسانسور اگر در حد از کار افتادن و حرکت نکردن باشد آسیب جانی جدی به شخصی وارد نخواهد کرد. مگر اینکه افرادی در داخل کابین و در بین طبقات مانده باشند و در اثر ترس از محیط بسته یا کمبود اکسیژن تا قبل از رسیدن نیروی کمکی دچار مشکلات سلامتی شوند. اگر خرابی آسانسور در حدی باشد که سقوط کابین رخ دهد، خطرات جانی جدی افراد حاضر در کابین را تهدید خواهد کرد و حتی ممکن آسیب های دیگری به ساختمان و دیگر افراد نیز وارد شود.

2-آیا جلوگیری از خرابی آسانسور هزینه بر است؟

بخش مهمی از راهکار های جلوگیری از خرابی آسانسور شامل روش های استفاده صحیح هستند که بدون هزینه و تنها با دقت و توجه کاربران به این نکات قابل انجامند. با این حال راهکار هایی مانند نوسازی قطعات و تعمیرات دوره‌ای هزینه بر خواهند بود که با وجود تاثیری که در پیشگیری از خرابی ها دارند، در بلند مدت نوعی صرفه جویی در هزینه های نگهداری آسانسور نیز به حساب می‌آیند.

3-برای حمل بار های سنگین بین طبقات چه راهکاری به جز آسانسور وجود دارد؟

در بسیاری از ساختمان هایی که طبقات زیادی دارند، معمولا یک آسانسور باری و دارای ظرفیت و توان بالا در نظر گرفته شده و نصب می‌گردد و از آن طریق می‌توان بار های سنگین را به طبقات بالا برد. با این حال در بسیاری از ساختمان های مسکونی که تا 5 طبقه هستند معمولا چنین آسانسوری وجود ندارد و بهتر است بدانید که بالا بردن وسایل سنگین از پله ها، بسیار امن‌تر از بالا بردن آن ها با آسانسور است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *