هزینه های نگهداری آسانسور

هزینه های نگهداری آسانسور

این روز ها آسانسور و یا پله برقی ها عضو مهمی از ساختمان های چند طبقه هستند و رفت و آمد بین طبقات بدون آن ها بسیار دشوار خواهد بود. نصب این دستگاه ها در زمان ساخت آپارتمان صورت می‌گیرد و پس از آن تنها نیاز است به صورت دوره‌ای عملکرد دستگاه مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعمیر شوند. گاهی اوقات نیاز است برخی قطعات آسانسور با قطعات جدید جایگزین گردند. به طور کلی نگهداری آسانسور هزینه هایی را برای ساکنین یا صاحبان ساختمان به دنبال خواهد داشت. در ادامه هزینه های نگهداری آسانسور به طور دقیق بررسی خواهند شد.

اهمیت نگهداری صحیح از آسانسور

برخی از مدیران ساختمان ها، هزینه های نگهداری آسانسور را غیرضروری می‌دانند و معتقدند تا زمانی که آسانسور دچار مشکل جدی نشده نیازی به تعمیر یا بررسی ندارد. این تصور اشتباه است و حتی در صورتی که آسانسور ایراد جدی نیز پیدا نکرده باشد هم باید به صورت مرتب مورد بررسی قرار گیرد.

به دلیل پیچیده بودن سیستم ها و قطعات آسانسور و همچنین نقش آن در امنیت جانی افراد، سلامت قطعات و عملکرد صحیح دستگاه باید به طور مرتب بررسی گردد. همچنین اگر مشکل کوچکی در بخشی از آسانسور ایجاد می‌شود باید به سرعت تعمیر شود تا مشکل رفته رفته گسترش نیابد و جدی‌تر نشود.

اگر در مراحل اولیه بروز یک ایراد در سیستم آسانسور آن را تعمیر کنید ممکن است با هزینه خیلی پایین بتوانید مشکل را رفع نمایید، اما اگر نسبت به این تعمیرات بی اهمیت باشید، آسیب بیشتری به آن قطعه و قطعات دیگر وارد شده و باید در آینده نزدیک هزینه های بسیار بالاتری برای تعمیرات و تعویض قطعات پرداخت کنید.

هزینه های نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

هزینه های نگهداری آسانسور در هر ساختمان شامل بخش های مختلفی می‌شود که برخی از آن ها ضروری هستند و برخی دیگر لزوم کمتری دارند. به طور کلی نکته بسیار مهم در مورد این هزینه ها، اجتناب ناپذیر بودن آن ها است. شما به هیچ عنوان نباید تعمیرات و بررسی دوره‌ای آسانسور را نادیده بگیرید و باید مبلغی را برای انجام منظم این کار در نظر داشته باشید.

برای انجام بررسی ها و یا تعمیرات نیاز است با یک شرکت سرویس و تعمیر آسانسور قرارداد امضا کنید و یا از یک تکنسین متخصص درخواست نمایید. برای بستن این قرارداد در ابتدای سال مبلغ مشخصی تعیین و از شما دریافت می‌شود. در ادامه نیز اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد هزینه آن با شما خواهد بود. 

مهم‌ترین هزینه های نگهداری آسانسور به شرح زیر است:

  • بررسی دقیق و کنترل وضعیت درب های طبقات و کابین
  • کنترل هم سطح بودن طبقات
  • بررسی وضعیت داخلی کابین
  • روغن کاری ریل ها و بررسی میزان سایش و فرسودگی
  • آچارکشی برای قطعات و بخش های مختلف
  • بررسی تابلو فرمان آسانسور و عملکرد آن
  • بررسی موتور گیربکس
  • بررسی عملکرد سیم بکسل ها
  • تست دقیق پاره شورت
  • بررسی وضعیت تهویه کابین
  • بلک اوت
  • و غیره

این خدمات ممکن است بر اساس تنوع شرکت های تعمیر و سرویس آسانسور و یا نوع آسانسور و ساختمان شما متفاوت باشند و مواردی به آن ها افزوده و یا کم شود. در هر صورت انجام تمام این بررسی و تست ها کاملا ضروری است و کمک می‌کند پیش از جدی شدن مشکلات و خرابی قطعات، تعمیرات لازم را با هزینه کم انجام دهید.

هزینه های نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

عوامل موثر بر هزینه های نگهداری آسانسور

هزینه های نگهداری آسانسور ها در ساختمان های مختلف، مبلغ یکسانی نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حال بهترین راه کاهش هزینه ها همان بررسی ماهیانه و منظم و انجام تعمیرات جزئی پیش از بزرگ شدن مشکل است. در ادامه با مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه های نگهداری آسانسور آشنا خواهید شد.

1-نوع ساختمان

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه های نگهداری آسانسور، نوع ساختمانی است که آسانسور در آن نصب شده است. ساختمان ها می‌توانند کاربری های مختلفی نظیر مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و غیره داشته باشند و نوع آسانسور مورد نیاز هر یک از این ساختمان ها متفاوت خواهد بود.

همچنین نوع ساختمان می‌تواند بر میزان و نوع استفاده از آسانسور نیز موثر باشد. به عنوان مثال در یک ساختمان صنعتی بار های بسیار سنگین‌تری با آسانسور جابجا می‌شود و یا در یک ساختمان تجاری مانند مرکز خرید میزان استفاده روزانه از آسانسور بسیار زیاد است.

تعداد طبقات ساختمان و تعداد آسانسور هایی که نیاز دارد هم طبیعتا در میزان هزینه تعمیرات و نگهداری تاثیر چشمگیری می‌گذارند. به طور کلی ساختمان هایی با طبقات و رفت و آمد بیشتر هزینه های بالاتری برای تعمیرات و بررسی آسانسور متحمل خواهند شد.

2-نوع آسانسور

عامل مهم دیگر در تعیین هزینه های نگهداری آسانسور، نوع سیستم آسانسور و دیگر ویژگی های آن است. آسانسور ها می‌توانند سیستم ها و نحوه کارکرد متفاوتی داشته باشند، به عنوان مثال هیدرولیکی و یا کششی باشند. هزینه تعمیر و بررسی و حتی قطعات هر مدل آسانسور با دیگری متفاوت است.

میزان ظرفیت کابین و همچنین کیفیت و برند قطعات نیز بر هزینه ها موثرند. با استفاده از قطعات مرغوب و برند های معتبر، ممکن است در ابتدا هزینه های بیشتری داشته باشید، اما در طولانی مدت این قطعات عمر مفید بالاتری دارند و دیرتر نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.

3-عمر آسانسور و قطعات آن

میزان طول عمر آسانسور ساختمان و کارکرد آن، می‌تواند بر هزینه های نگهداری آسانسور تاثیرگذار باشد. طبیعتا هر چه قدر آسانسور قدیمی‌تر بوده و کارکرد بیشتری داشته باشد، به تعمیرات بیشتر و حتی تعویض قطعات نیاز پیدا خواهد کرد. همین امر هزینه های شما را افزایش خواهد داد.

آسانسور های جدید‌تر دارای قطعاتی با طول عمر بیشتر و کیفیت بالاتر هستند و به طور کلی نیاز کمتری به تعمیرات خواهند داشت. با این حال بررسی های دوره‌ای باید برای آسانسور های جدید نیز به طور مرتب انجام شود.

4-شرکت تعمیرات و سرویس آسانسور

همانطور که گفته شد برای بررسی و سرویس دوره‌ای آسانسور ساختمان بهتر است با یک شرکت فعال و معتبر در این زمینه قرارداد ببندید تا متخصصین به صورت ماهیانه به ساختمان شما بیایند و آسانسور را به طور دقیق بررسی و تعمیر کنند. این قرارداد ها معمولا به صورت سالیانه بسته می‌شود و موارد مختلفی را شامل می‌گردد.

با این حال اگر ماده و یا قطعه‌ای در حین تعمیرات نیاز باشد لازم است آن را طبق توصیه متخصص با هزینه جداگانه تهیه نمایید. معمولا نرخ مصوبی برای هزینه های نگهداری آسانسور در میان شرکت ها ارائه می‌شود. با این حال ممکن است برخی شرکت ها خدمات بیشتری ارائه دهند و هزینه های بالاتری از شما دریافت کنند.

مدیریت هزینه های نگهداری آسانسور

هزینه های نگهداری آسانسور برای هر ساختمانی جزو مبالغ ضروری و دائمی هستند که باید پرداخت شوند. بنابراین لازم است یک برنامه مشخص برای تامین این هزینه ارائه گردد و در اختیار تمام ساکنین قرار بگیرد. بر اساس کاربری ساختمان و تعداد ساکنان ممکن است نحوه مدیریت این هزینه متفاوت باشد.

در واقع اینکه ساکنان ساختمان چه میزان هزینه و به چه نحوی باید برای این بخش پرداخت کنند، بهتر است به صورت توافقی و به شکل قراردادی میان مدیر ساختمان و سایر ساکنین تعیین گردد. به عنوان مثال در ساختمان های مسکونی می‌توان مبلغی از شارژ ماهیانه را برای هزینه های بررسی و تعمیر آسانسور در نظر گرفت.

همچنین بهتر است تا جای ممکن این هزینه را کاهش داد تا فشار مالی به ساکنان ساختمان وارد نشود. از بهترین روش های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور می‌توان به پیشگیری از خرابی آن اشاره نمود. برای انجام این کار توصیه های زیر را رعایت نمایید.

پیشگیری از خرابی آسانسور

جلوگیری از ایجاد خرابی و مشکل در آسانسور بهترین راه برای کاهش هزینه های تعمیر و سرویس دوره‌ای است و باعث می‌شود قطعات دیرتر نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند. بهترین روش های پیشگیری از خرابی آسانسور به شرح زیر است.

  • جدی گرفتن تعمیرات و بررسی های ماهیانه
  • تعمیر قطعات در صورت بروز مشکلات کوچک و جزئی
  • حمل بار تنها تا حد مجاز تعیین شده و نه بیشتر از آن
  • عدم فشردن مرتب و بی دلیل دکمه های آسانسور در طبقات یا کابین
  • بستن درب طبقات پس از پیاده شدن و جلوگیری از باز ماندن درب
  • وارد نکردن ضربه و فشار به کابین و درب ها

نتیجه گیری

هزینه های نگهداری آسانسور گاهی اوقات به یک دغدغه برای مدیران و ساکنین ساختمان ها تبدیل می‌گردد و این موضوع باعث می‌شود که مشکلات آسانسور نادیده گرفته شود و تا زمانی که مشکل جدی برای آسانسور به وجود نیاید، تعمیر نمی‌شود.

بهتر است تعمیرات و بررسی های دوره‌ای را جدی بگیرید و این مبلغ را با مشورت و مدیریت صحیح هزینه ها به صورت ماهیانه یا سالانه کنار بگذارید. عملکرد صحیح آسانسور، امنیت افراد و سرعت و کیفیت جابجایی بین طبقات را تضمین خواهد کرد.

سوالات متداول

1-آیا می‌توان هزینه های نگهداری آسانسور را کاهش داد؟

بله، در صورتی که آسانسور شما مشکل جدی و نیاز به تعمیرات در ابعاد وسیع و یا تعویض قطعات نداشته باشد هزینه های کمتری برای بررسی های ماهیانه مورد نیاز خواهد بود. بنابراین اگر هر مشکل در مرحله اول و در سرویس های ماهیانه شناسایی و رفع گردد، دیگر نیازی به هزینه های بیشتر و سنگین‌تر نخواهد بود. همچنین با استفاده صحیح از آسانسور و پیشگیری از خرابی آن، می‌توانید هزینه ها را تا حدودی کاهش دهید.

2-برای تعمیرات و بررسی دوره‌ای آسانسور چگونه می‌توان تکنسین متخصص پیدا کرد؟

برای پیدا کردن تکنسین متخصص در زمینه انواع آسانسور، بهتر است به شرکت های معتبر فعال در این زمینه مراجعه نمایید و قرارداد سالیانه ببندید. به این ترتیب شرکت هر ماه یک متخصص ماهر و با تجربه را به ساختمان شما می‌فرستد تا تمام بخش های آسانسور را مورد بررسی قرار دهد. توجه داشته باشید اعتبار و سابقه شرکت را به خوبی بررسی نمایید و تنها با شرکت های قابل اعتماد کار کنید.

3-هزینه قطعات بر عهده ساکنین ساختمان است یا شرکت تعمیرات آسانسور؟

اگر در حین بررسی ها مشخص شود که آسانسور شما نیاز به تعویض یک یا چند قطعه دارد، هزینه خرید قطعات جدید بر عهده شما خواهد بود. می‌توانید این هزینه را با مدیریت مبالغ شارژ ماهیانه جمع آوری نمایید. همچنین اگر مواد دیگری برای سرویس آسانسور مانند روغن مورد نیاز باشد باید آن ها را تامین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *