زمان سرویس دوره‌ای آسانسور

انواع سیستم های آسانسور و پله برقی طبق گفته کارشناسان عمر مفید محدودی دارند و در طول همین مدت نیز باید بار ها بازسازی و تعمیر شوند. نمی‌توان یک آسانسور را بدون بررسی های دوره‌ای و نگهداری صحیح به حال خود رها کرد. به دلیل اینکه قطعات مختلف آسانسور در اثر استفاده مکرر دچار فرسودگی شده و عملکرد سابق را نخواهند داشت، لازم است به صورت ماهیانه و یا با فواصل مشخص دیگری، یک تکنسین متخصص برای سرویس دوره‌ای آسانسور به ساختمان شما بیاید. در ادامه تمام نکاتی که باید درباره این سرویس دوره‌ای بدانید بررسی خواهند شد.

اهمیت سرویس دوره‌ای آسانسور

بسیاری از صاحبان و مدیران ساختمان، از اهمیت سرویس دوره‌ای آسانسور به خوبی مطلع نیستند و این مسئله را به خوبی پیگیری نمی‌کنند. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای شناخت بهتر اهمیت این سرویس و بررسی ها در نظر داشته باشید، ایمنی و جان افرادی است که به صورت روزانه از آسانسور استفاده می‌کنند.

اگر در ساختمان خود یک یا چند آسانسور دارید، تمامی آن ها باید به صورت ماهیانه، حتی بدون وجود مشکل خاصی، بررسی عمقی و تخصصی شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید. ممکن است برخی خطرات نشانه قبلی نداشته باشند و ناگهانی بروز کنند. بنابراین روشی جز سرویس دوره‌ای آسانسور جلوی این مشکلات را نخواهد گرفت.

از طرفی در صورت تعمیر نکردن و بی توجهی به مشکلات کوچکی که در سیستم ها و بخش های مختلف آسانسور به وجود می‌آید، این مشکلات و خرابی ها به مرور زمان بزرگتر شده و هزینه بیشتری برای تعمیرات بر دوش شما خواهند گذاشت.

بنابراین برای حفظ ایمنی و عملکرد صحیح آسانسور و کاهش هزینه های تعمیرات، لازم است به طور مرتب آسانسور ساختمان شما مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعمیر شود و یا قطعات آن تعویض گردند. شما می‌توانید به صورت سالیانه با شرکت های معتبر قرارداد ببندید تا هر ماه یک فرد متخصص را برای بررسی به ساختمان بفرستند.

سرویس دوره‌ای آسانسور شامل چه خدماتی است؟

سرویس دوره‌ای آسانسور ها شامل خدمات متنوعی است که ممکن است بر اساس نوع ساختمان و نوع آسانسور شما متفاوت باشند. به طور کلی تکنسین متخصص باید تمام بخش های آسانسور و سیستم های آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.

موتور آسانسور، کابل ها و سیم ها، کابین و اجزای داخلی آن، عملکرد پنل آسانسور، سیستم برق آسانسور و بسیاری موارد دیگر از جمله بررسی هایی هستند که در سرویس دوره‌ای انجام می‌شوند. با انتخاب شرکت مناسب و معتبر می‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل نمایید که این فرد دارای صلاحیت، تخصص و دانش کافی برای بررسی آسانسور است و تمام بخش ها را با صرف زمان کافی و به طور دقیق بررسی خواهد کرد.

همچنین در صورتی که اخیرا مشکل و نشانه‌ای مانند گیر کردن آسانسور در طبقات، بسته نشدن درب ها، کند شدن حرکت، قطعی برق آسانسور، لرزش کابین و از این دست موارد را مشاهده کرده‌اید، باید مسئله را با این فرد متخصص در میان بگذارید و تا تعمیر کامل و رفع مشکل پیگیر این موضوع باشید.

اگر طبق تشخیص تکنسین قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد باید با هزینه خودتان قطعه جدید و با کیفیت را تهیه نموده و در اختیار او قرار دهید تا کار تعویض را انجام دهد. همچنین اگر طبق نظر ساکنین و صاحبان ساختمان قصد نوسازی و ایجاد تغییراتی در آسانسور را دارید می‌توانید از همین فرد درخواست کنید تا مراحل کار را آغاز کند.

زمان سرویس دوره‌ای آسانسور

پس از شناخت اهمیت و نوع خدمات سرویس دوره‌ای آسانسور، شاید این سوال به وجود بیاید که زمان این سرویس دوره‌ای به چه صورت است و هر چند وقت یکبار باید اتفاق بیفتد؟ به طور کلی برای انواع آسانسور های جدید یا قدیمی، بررسی دوره‌ای به صورت ماهیانه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

با این حال برخی آسانسور ها ممکن است با فواصل بیشتری نیاز به تعمیر و بررسی داشته باشند. توجه داشته باشید که حتما برای انتخاب این زمان با یک متخصص مشورت کنید و مدت آن را بیش از سه ماه یک بار قرار ندهید.

همچنین ممکن است برای برخی آسانسور های قدیمی بیشتر از ماهی یکبار هم نیاز به بررسی و تعمیر وجود داشته باشد و این آسانسور ها به صورت مداوم دچار خرابی و قطعی شوند. در صورت بروز چنین مشکلاتی بهتر است آسانسور به طور کامل بازسازی و تعویض شود، زیرا تعمیرات و یا تعویض قطعات تا حدی پاسخگوی مشکلات هستند و نمی‌توانند تمامی خرابی های ناشی از قدیمی و فرسوده بودن سیستم آسانسور را رفع کنند.

نکته بسیار مهم این است که نباید برای تشخیص زمان سرویس دوره‌ای آسانسور منتظر بروز مشکل و خرابی باشید. این مشکلات زمانی بروز می‌کنند که اصطلاحا کار از کار گذشته و احتمالا هزینه تعمیرات شما بالا رفته است. می‌توانید پیش از بروز خرابی و ایرادات بزرگ و کوچک، با بررسی های دقیق از آن ها پیشگیری کنید.

با عقب انداختن زمان سرویس دوره‌ای آسانسور، هزینه های تعمیرات شما افزایش خواهند یافت و خرابی ها با فواصل کمتری رخ می‌دهند. به خصوص اگر آسانسور ساختمان شما قدیمی است باید بیشتر نگران بروز مشکلات در آن باشید و بررسی های منظم را جدی‌تر بگیرید.

زمان سرویس دوره‌ای آسانسور

عوامل موثر بر خرابی آسانسور

برای پیشگیری بهتر از بروز مشکل و خرابی در آسانسور و همچنین افزایش فواصل سرویس دوره‌ای آسانسور، بهتر است برخی عوامل موثر بر خرابی سریع‌تر آسانسور و آسیب زدن به آن را بشناسید. نکته بسیار مهم این است که فرسودگی قطعات آسانسور در تمام بخش ها، اجتناب ناپذیر است و با گذشت زمان این اتفاق خواهد افتاد. با این حال با جلوگیری از بروز اتفاقات زیر می‌توان تا حدی بروز خرابی ها را به تعویق انداخت.

  • جابجایی وسایل سنگین بیش از حد توان آسانسور
  • بی توجهی به ظرفیت آسانسور و سوار شدن افراد بیشتر از تعداد مجاز
  • بالا بردن بیش از حد سرعت حرکت آسانسور 
  • تکان دادن کابین آسانسور (مانند بالا و پایین پریدن داخل کابین)
  • بی توجهی به سرویس دوره‌ای آسانسور و بررسی های منظم
  • فشار دادن بیش از حد و طولانی مدت دکمه های آسانسور در کابین یا طبقات
  • دمای بالا
  • رطوبت زیاد
  • روشن ماندن چراغ ها و تهویه کابین به مدت طولانی
  • قطع برق به صورت مکرر
  • وارد شدن ضربه به درب کابین و طبقات
  • روغن کاری اشتباه و یا استفاده از روغن نامرغوب
  • عدم تعویض قطعات فرسوده
  • عدم بازسازی آسانسور های قدیمی

با رعایت و انجام ندادن مواردی که مطرح شد، می‌توانید تا حد زیادی از خرابی و بروز مشکل در آسانسور ساختمان خود جلوگیری نمایید و نیاز به تعمیرات را کاهش دهید. این رفتار ها علاوه بر افزایش خرابی و هزینه تعمیرات، می‌توانند در برخی موارد خطرات ایمنی نیز داشته باشند و باید به طور جدی از انجام آن ها خودداری نمایید.

نتیجه گیری

سرویس دوره‌ای آسانسور از جمله فعالیت هایی است که باید به عنوان صاحب ساختمان و یا مدیر آن به صورت مرتب پیگیری نمایید. برای هزینه های این بررسی ها نیز لازم است با ساکنین و صاحبان واحد ها مذاکره و تصمیم گیری کنید تا مبلغ به چه صورت پرداخت شود. 

بهترین روش این است که با یک شرکت معتبر قرارداد امضا کنید تا در طول یک سال با فواصل تعیین شده و با مبلغ مشخص، فرد متخصص را برای بررسی آسانسور به ساختمان بفرستند. توجه داشته باشید که هزینه های تامین مواد مورد نیاز مانند انواع روغن برای روانکاری قطعات و یا خرید قطعات جدید جهت تعویض بر عهده شما خواهد بود که هزینه آن را نیز می‌توانید به صورت جمعی و از شارژ ساختمان پرداخت نمایید.

سوالات متداول

1-چه فاکتور هایی بر زمان سرویس دوره‌ای آسانسور تاثیر می‌گذارند؟

زمان سرویس دوره‌ای آسانسور تحت تاثیر چندین فاکتور قرار می‌گیرد. برخی از این فاکتور ها عبارتند از: تعداد طبقات در ساختمان، تعداد آسانسور ها، ظرفیت آسانسور ها، ترافیک و تراکم تردد در ساختمان، نوع و سن آسانسور ها، سیستم کنترل آسانسور ها و همچنین نیاز های ویژه مانند نیازمندی ‌های افراد با معلولیت. همه این فاکتور ها می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر زمان سرویس دوره‌ای آسانسور تاثیر بگذارند. همچنین در صورت استفاده نامناسب و بدون توجه به ظرفیت و توان آسانسور ممکن است خرابی ها افزایش و فواصل بین بررسی ها کاهش یابد.

2-چرا زمان سرویس دوره‌ای آسانسور مهم است؟

زمان سرویس دوره‌ای آسانسور در ساختمان ‌ها و مجتمع‌ های چندین طبقه بسیار مهم است. افزایش زمان سرویس دوره‌ای آسانسور می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی برای ساکنان و کاربران ساختمان شود. ضمنا طولانی شدن زمان انتظار در صف آسانسور منجر به هدر رفتن زمان افراد می‌گردد. بنابراین، مدیریت صحیح زمان سرویس دوره‌ای آسانسور می‌تواند راحتی و رضایتمندی ساکنان و کاربران را افزایش دهد. همچنین در صورت بی توجهی به سرویس های دوره‌ای ممکن است خطرات ایمنی و همچنین هزینه های تعمیرات به طرز چشمگیری افزایش یابند.

3-چگونه می‌توان زمان سرویس دوره‌ای آسانسور را تشخیص داد؟

شما می‌توانید برای تشخیص بهتر زمان سرویس دوره‌ای آسانسور از یک فرد متخصص بخواهید آسانسور ساختمان شما را بررسی نموده و وضعیت سلامت و طول عمر قطعات آن را مشخص کند. همچنین اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض یا تعمیر داشت کار های لازم را انجام دهد. طبیعتا در صورت بروز مشکل و خرابی باید بدون معطلی برای تعمیرات اقدام نمایید و بررسی مشکل را به زمانی که از پیش برای سرویس دوره‌ای تعیین شده، موکول نکنید. توجه داشته باشید هر قدر آسانسور و قطعات آن قدیمی‌تر باشند، فواصل زمانی برای بررسی و تعمیر کاهش می‌یابند و بهتر است که به طور کلی آسانسور را تعویض یا نوسازی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *