انواع قطعات آسانسور

انواع قطعات آسانسور


انواع قطعات آسانسور

قطعات آسانسور

امروزه آسانسور ها در اغلب ساختمان های داخل شهر ها وجود دارند و بدون آن ها بالا و پایین رفتن از پله ها در ساختمان های بلند بسیار دشوار خواهد بود. هر آسانسور با هر مدلی که باشد قطعات خاصی دارد که در مجموع کابین آسانسور را می‌سازند و باعث حرکت آن می‌شوند. در این مقاله ایسترو قصد داریم شما را با انواع قطعات آسانسور و قیمت انواع قطعات آشنا کنیم تا اگر قصد نصب یک آسانسور جدید در ساختمان خود را دارید، نحوه کار هر قطعه و ویژگی های آن را بشناسید.

انواع قطعات آسانسور در بین آسانسور های مختلف می‌توانند مشترک باشند. با وجود اینکه هر مدل آسانسور مانند آسانسور های هیدرولیکی یا کششی قطعات مخصوص به خود را دارند، باز هم قطعاتی هستند که در بین اغلب مدل های آسانسور مشترک هستند و بدون آن ها آسانسور به درستی عمل نخواهد کرد.

انواع قطعات آسانسور با کیفیت ها، برند ها و قیمت های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و برای بهبود عملکرد کلی یک آسانسور بهتر است که از با کیفیت‌ترین قطعات موجود در بازار استفاده نمایید. در ادامه با مهم‌ترین قطعات موجود در یک آسانسور آشنا خواهید شد.

قطعات آسانسور

کابین آسانسور

مهم‌ترین بخش و قطعه یک آسانسور کابین آن است. کابین همان بخشی از آسانسور است که مسافرین و بار ها در داخل آن قرار می‌گیرند و به بالا یا پایین جابجا می‌شوند. کابین آسانسور می‌تواند اندازه های بسیار متفاوتی داشته باشد. بسته به نوع کاربری آسانسور و محل نصب آن، کابین ها می‌توانند به بزرگی یک ماشین و یا با ظرفیت حداکثر 5 نفر باشند. 

از انواع کابین می‌توان به کابین های مخصوص جابجایی بار، جابجایی افراد تا حداکثر 10 نفر، جابجایی افراد با ظرفیت بیش از 10 نفر، کابین هایی برای جابجایی ویلچر و برانکارد در بیمارستان ها، کابین های صنعتی و غیره اشاره کرد.

جنس بدنه کابین بر اساس میزان بودجه و نوع کاربری می‌تواند متفاوت باشد. انواع بدنه کابین عبارتند از: فلزی، شیشه‌ای، پلیمری، چوبی و یا ترکیبی از تمام این مواد. به عنوان مثال کابین های شیشه‌ای به طور معمول در مراکز خرید بزرگ و فروشگاه ها کاربرد دارند. کابین های فلزی در مراکز صنعتی و یا بیمارستانی استفاده می‌شوند و کابین های پلیمری یا چوبی مخصوص ساختمان های معمولی و مسکونی هستند.

از دیگر انواع قطعات آسانسور که در ارتباط با کابین هستند می‌توان کفشک، یوک کابین و وزنه تعادل را نام برد که می‌توانند قیمت و کیفیت ها متفاوتی داشته باشند. اگر این قطعات را از برند های مرغوب و با کیفیت انتخاب کنید، هزینه کلی کابین آسانسور افزایش خواهد یافت اما عملکرد آن نیز بسیار بهتر خواهد شد.

درب آسانسور

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع قطعات آسانسور درب آن است. درب آسانسور در واقع دو نوع است، دربی که در هر طبقه نصب می‌شود و درب خود کابین آسانسور. درب های موجود در هر طبقه به این دلیل نصب می‌شوند که مسیر حرکت کابین که به شکل یک فضای خالی است، از هر طبقه قابل مشاهده نباشد و در واقع یک فضای خالی بزرگ و خطرناک در راه پله مشاهده نشود. 

درب کابین نیز با رسیدن به هر طبقه می‌تواند به همراه درب طبقه باز شود و مسافرین از آن پیاده یا سوار شوند. در هنگام حرکت آسانسور تمام در های طبقات و همچنین درب کابین بسته است و تنها با ایستاده در یک طبقه درب همان طبقه به همراه درب کابین باز خواهند شد.

درب کابین و درب طبقات می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. نوع درب باید بر اساس نوع کاربری آسانسور و راحتی استفاده انتخاب شود. انواع درب آسانسور شامل لولایی، کنار جمع شونده، کشویی، اتوبوسی، گیوتینی، آکاردئونی و غیره است.

همچنین هر کدام از انواع درب آسانسور می‌توانند بر اساس طراحی داخلی ساختمان و سلیقه افراد طرح، جنس و رنگ های متنوعی داشته باشند. یکی از انواع قطعات آسانسور که باید در کیفیت آن نهایت دقت را به خرج دهید درب آسانسور است، زیرا عملکرد صحیح آن تاثیر زیادی در ایمنی آسانسور دارد.

موتور آسانسور

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع قطعات آسانسور موتور آن است که خود از بخش های کوچکتری تشکیل می‌شود. موتور آسانسور در واقع مسئولیت حرکت و جابجایی آسانسور را بر عهده دارد و عدم کارکرد صحیح آن مساوی با از کار افتادن آسانسور است. موتور در آسانسور های معمولی نیروی برق را به نیروی حرکتی آسانسور تبدیل می‌کند.

موتور آسانسور بر اساس نوع ساختمان و نوع کاربری آسانسور می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که باید با دقت انتخاب شود تا در هنگام استفاده از آسانسور، به موتور فشار وارد نشود. موتور آسانسور دستوراتی که از کنترل پنل می‌رسد را دریافت می‌کند و بر اساس این دستورات، کابین آسانسور را به کمک سیم بکسل در جهت مورد نیاز حرکت می‌دهد.

موتور آسانسور یکی از گران قیمت‌ترین انواع قطعات آسانسور است که بخش زیادی از هزینه های نصب آسانسور به آن مربوط می‌شود. قیمت موتور آسانسور می‌تواند بر اساس نوع آن، برند آن و ظرفیت و توان مصرفی متفاوت باشد.

کنترل پنل

کنترل پنل نیز یکی از مهم‌ترین انواع قطعات آسانسور است که می‌توان آن را مدیر حرکت آسانسور نیز معرفی کرد. در واقع کنترل پنل تمام دستوراتی که به وسیله دکمه های آسانسور در کابین ایجاد می‌شوند را دریافت می‌کند و بر اساس آن ها موتور را به کار انداخته و باعث حرکت آسانسور می‌شود.

کنترل پنل انواع قطعات آسانسور از جمله قطعات مکانیکی و همچنین قطعات الکتریکی را به کار می‌اندازد. از انواع کنترل پنل آسانسور می‌توان به درایو دار و دو سرعته اشاره نمود. این قطعه در قسمت بالایی چاه آسانسور نصب می‌شود و قیمت آن بر اساس نوع قطعه، میزان توانایی و ظرفیت و برند قطعه متفاوت است.

ریل آسانسور

یکی دیگر از انواع قطعات آسانسور ریل است که اهمیت بسیار بالایی در کارکرد صحیح آسانسور دارد. ریل آسانسور اصولا برای محکم و در مسیر نگه داشتن کابین و حفظ تعادل آن استفاده می‌شود. همچنین اگر در هنگام سوار شدن مسافرین نوسانات افقی ایجاد شود، ریل آسانسور از بروز مشکل برای کابین در اثر این نوسانات جلوگیری خواهد کرد. ریل آسانسور اصولا بر روی دیواره چاه آسانسور نصب می‌گردد.

اگر در مواقع مختلف کابین آسانسور به علت مشکلات ایمنی در مسیر بایستد، ریل آسانسور باعث نگه داشتن کابین در جای خود می‌شود. در واقع کابین آسانسور به کمک کفشک هایی که متناسب با اندازه و کاربری کابین طراحی شده‌اند، روی ریل حرکت می‌کند.

ریل آسانسور می‌تواند بر اساس ضخامت تیغه، نوع فولاد استفاده شده در بدنه و نوع برند آن، کیفیت و قیمت متفاوتی داشته باشد.

سیم بکسل

از دیگر انواع قطعات آسانسور سیم بکسل است. این سیم همان سیم محکم و ضخیمی است که کابین را معلق نگه می‌دارد و آن را به سمت بالا یا پایین می‌کشد. سیم بکسل ممکن است در هر نوع آسانسور با کاربری های مختلف، متفاوت باشد اما ساختار کلی آن به صورت تعداد زیادی سیم و رشته در اطراف یک سیم ضخیم مرکزی است.

گاورنر و پاراشوت

از دیگر انواع قطعات آسانسور می‌توان گاورنر و پاراشوت را نام برد که در ترکیب با هم کار می‌کنند. کار اصلی این دو قطعه در واقع حفظ ایمنی آسانسور است. اگر بر اثر مشکلاتی سرعت کابین آسانسور از کنترل خارج شود و کابین با سرعتی بالاتر از حد معمول حرکت کند، گاورنر و پاراشوت باعث قطع حرکت کابین می‌شوند تا ایمنی مسافرین حفظ شود.

نحوه کار این دو قطعه به این صورت است که با افزایش سرعت حرکت کابین بر روی ریل آسانسور، گاورنر اهرم مربوط به پاراشوت را می‌کشد و پاراشوت مانع از ادامه حرکت کابین بر روی ریل خواهد شد. این دو قطعه نسبت به دیگر انواع قطعات آسانسور قیمت پایین‌تری دارند اما کارایی آن ها در حفظ امنیت کابین بسیار بالا و مهم است.

بافر آسانسور

بافر آسانسور نیز یکی دیگر از انواع قطعات آسانسور است که به عنوان ضربه گیر نیز شناخته می‌شود. این قطعه در واقع نقش آخرین سیستم امنیتی آسانسور را بر عهده دارد و در قسمت چاه آسانسور نصب می‌شود. اگر به هر دلیلی سایر سیستم های ایمنی آسانسور به درستی عمل نکنند و نتوانند آسانسور را در پایین‌ترین طبقه نگه دارند و آسانسور به سمت چاه سقوط کند، در این قسمت بافر به عنوان ضربه گیر عمل کرده و شدت ضربه ناشی از سقوط کابین را کاهش می‌دهد.

وجود بافر در چاه آسانسور باعث می‌شود که حتی در صورت سقوط کابین و خرابی کامل آسانسور، جان مسافرین حاضر در کابین کمتر به خطر بیفتد و فضای داخلی کابین سالم باقی بماند. بافر ها می‌توانند در انواع مختلفی از جمله پلی اورتان و هیدرولیکی تولید شوند.

تراول کابل

از دیگر انواع قطعات آسانسور تراول کابل است که نقش بسیار مهمی در انتقال دستورات حرکت به کنترل پنل دارد. در واقع زمانی که شما درون کابین دکمه های آسانسور را فشار می‌دهید، تراول کابل دستورات را به کنترل پنل منتقل می‌کند و از این طریق موتور آسانسور به کار میفتد.

تراول کابل همراه کابین در هر طبقه بالا و پایین می‌رود و به دکمه آسانسور وصل است. قیمت آن چندان بالا نیست و به علت نقش بسیار پر رنگ آن در استفاده از آسانسور بهتر است مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین نوع آن را تهیه نمایید.

دیگر قطعات آسانسور

آسانسور به عنوان یک سیستم پیچیده الکتریکی و مکانیکی قطعات ریز و درشت بسیاری دارد که نمی‌توان تمام آن ها را به صورت تخصصی معرفی نمود، با این حال برخی دیگر از انواع قطعات آسانسور عبارتند از: دیکتاتور آسانسور، مگنت درب آسانسور، فلکه هرزگرد آسانسور، براکت ریل آسانسور، انکودر آسانسور، الکترو سیگنال آسانسور، کفشک آسانسور و غیره.

آسانسور

قیمت انواع قطعات آسانسور

پس از آشنایی با انواع قطعات آسانسور نوبت به بررسی قیمت آن ها می‌رسد. از آن جایی که برخی از این قطعات وارداتی هستند و قیمت آن ها به صورت ماهانه تغییر می‌کند و همچنین برند های مختلف با کیفیت های مختلفی این قطعات را تولید می‌کنند، بازه قیمت اغلب قطعات بسیار گسترده است و باید به صورت روزانه بررسی شود. در ادامه به بررسی برخی عوامل موثر بر قیمت انواع قطعات آسانسور می‌پردازیم.

  • برند: اولین و مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت انواع قطعات آسانسور، برند آن ها است. برند های داخلی و خارجی تفاوت قیمت نسبتا زیادی با یکدیگر دارند. 
  • کیفیت: کیفیت قطعات دیگر عامل موثر بر قیمت است. چه از برند های داخلی خرید کنید و چه از برند های خارجی، کیفیت باید اولویت شما باشد. از آن جایی که نداشتن کیفیت مناسب در یکی از قطعات آسانسور می‌تواند عملکرد کلی آن را دچار مشکل کند، بهتر است تمام قطعات را با بهترین کیفیت خریداری نمایید.
  • نوع قطعه: هر کدام از قطعات آسانسور بر اساس پیچیدگی و نوع سیستم و مواد اولیه تولیدشان قیمت متفاوتی دارند. همچنین هر قطعه مدل ها مختلفی در نوع خود دارد که آن ها نیز قیمت های متفاوتی با یکدیگر دارند.
  • ابعاد و ظرفیت: قطعاتی مانند کابین آسانسور و موتور آن می‌توانند ابعاد و ظرفیت های مختلفی داشته باشند. هر قدر ظرفیت کابین آسانسور بیشتر باشد و توانایی جابجایی افراد و بار بیشتر و سنگین‌تری را داشته باشد، نیاز به موتور قوی‌تری خواهد داشت و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
  • جنس بدنه: قطعاتی مانند کابین آسانسور و درب آن می‌توانند جنس های مختلفی مانند فلزی، چوبی، شیشه‌ای و غیره داشته باشند. هر کدام از این جنس ها قیمت متفاوتی دارند. همچنین قطعات فولادی نیز می‌توانند بر اساس کیفیت فولاد، با قیمت های مختلفی ارائه شوند.

قیمت انواع قطعات آسانسور

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع قطعات آسانسور آشنا شدیم و دانستیم که هر کدام از آن ها چونه عمل می‌کنند و چه نقشی در حرکت و ایمنی آسانسور دارند. نکته مهم در خرید انواع قطعات آسانسور حفظ کیفیت قطعات و عدم توجه صرف به قیمت است. 

از آنجایی که آسانسور ها به طور مستقیم با جان افراد و همچنین سالم رسیدن بار ها در ارتباط هستند، بهتر است در انتخاب و خرید بهترین قطعات دقت داشته باشید و در این زمینه از متخصصین و کارشناسان حوزه آسانسور کمک بگیرید.

سوالات متداول

1- مهم‌ترین قطعات آسانسور کدام است؟

در میان انواع قطعات آسانسور اصولا نمی‌توان گفت که کدام مهم‌ترین است، اما برخی قطعات مانند کابین آسانسور، کنترل پنل و موتور آسانسور نقش بسیار پررنگ‌تری در عملکرد آن دارند.

2- آیا قطعات آسانسور با قیمت بالاتر کیفیت بیشتری دارند؟

قیمت معمولا گزینه مناسبی برای تشخیص میزان کیفیت قطعات نیست و می‌توان قطعات با کیفیت را با قیمت مناسب نیز پیدا کرد. با این حال بسیاری از برند های شناخته شده و با کیفیت اغلب با قیمت های بالاتری همراه هستند.

3- در صورت خرابی یکی از قطعات آسانسور باید چه اقداماتی انجام شود؟

در صورت خرابی هر یک از قطعات باید به سرعت استفاده از آسانسور را قطع کنید و اجازه ندهید هیچکس سوار آسانسور شود. سپس خودتان هیچ کدام از قطعات را جابجا یا تعمیر نکنید و با کارشناسان و تعمیرکاران متخصص آسانسور تماس بگیرید و مشکل را شرح دهید تا آن ها تعمیرات و در صورت لزوم تعویض قطعات را انجام دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *