دلایل رایج خرابی آسانسور آپارتمانی

خرابی آسانسور آپارتمانی

یکی از بدترین مشکلاتی در ساختمان ممکن است پیش بیاید، خراب شدن آسانسور است. این اتفاق ناگهانی می‌تواند کل زندگی روزمره شما را مختل کند. زمانی که آسانسور خراب می‌شود، تمام ساکنین و مراجعین ساختمان برای جابه‌جا شدن در طبقات با دردسرهای بسیار زیادی مواجه می‌شوند. آسانسور مشکلات زیادی دارد و ممکن است مانند هر وسیله برقی دیگری دچار کندی و آسیب شود. در ادامه این مقاله به معرفی دلایل رایج خرابی آسانسور آپارتمانی می‌پردازیم. 

اگر در زمان درست و مناسب به مشکلات کوچک و سرویس آسانسور به صورت ماهانه بپردازید، دچار مشکلات اساسی و ایرادهای بزرگ در آسانسور نخواهید شد. در هنگام خرابی آسانسور مهم‌ترین نکته آن است که تشخیص دهیم که ایراد از کجاست و چگونه حل می‌شود.

خرابی و کهنگی طناب بالابر

زمانی که برای مدت طولانی از بالابر استفاده می‌شود، طناب‌های آن ممکن است فرسوده گردند. این طناب‌ها را باید هر از چند گاهی بررسی نمود و مطمئن شد که ایرادی ندارند. در این شرایط همانطور که خودتان می‌دانید طناب‌ها باید جایگزین شوند. همچنین زمانی که طناب کهنه می‌شود، باید بدانید که بهتر است قرقره طناب را هم همزمان با آن تعویض کنید. تعویض قرقره باعث می‌شود که دوباره چنین مسئله و مشکلی برایتان تکرار نشود.

قطع شدن برق در آسانسور

برای حرکت آسانسورها در طول ساختمان، انرژی الکتریکی زیادی لازم است. در واقع این سیستم میزان مصرف برق بسیار بالایی داشته و ممکن است باعث قطع برق شود. در چنین شرایطی باید به دنبال اشکال در سیستم برق رسانی به آسانسور گشته و آن را رفع کنید. یکی از روش های اطلاع از قطع شدن برق آسانسور این است که سنسورهای مادون قرمز آسانسور را بررسی کنید. اگر مشکل در ولتاژ برق باشد از روی بررسی سنسور مادون قرمز می‌توان آن را تشخیص داد. همچنین فیوزها را بررسی کنید که داغ هستند یا در دمای عادی اند. خراب شدن چراغ روشن کننده اتاق آسانسور هم می‌تواند، یکی از بخش های آسیب به سیستم برقی آسانسور باشد.

خراب شدن درب‌های آسانسور

یکی از رایج‌ترین ایراداتی که به آسانسور وارد می‌شود، مشکلات مربوط به بسته و باز شدن درب آن است. در واقع درب‌های آسانسور به طور مکرر در طول شبانه روز باز و بسته می‌شوند که این مسئله فشار و آسیب زیادی به آن وارد می‌کند. این مشکل بیشتر در ساختمان‌های تجاری که رفت و آمد در آن‌ها بالاست ایجاد می‌شود. برای این که درب‌ها خراب نشود فراموش نکنید که با دست درب آسانسور را باز نکنید. آسیب وارد شدن به سنسور‌های حرکتی هم می‌تواند باعث خراب شدن درب‌های بالابر شود.

مشکلات و ایرادهای سیستم مکانیکی

در همه سیستم‌های مکانیکی و برقی، دستگاه دچار ایرادهای خاصی می‌شود. احتمالا حتما برایتان پیش آمده است که در منزل یا محل کارتان یک وسیله برقی خراب شده باشد و شما مجبور به درست کردن آن شوید. آسانسور هم در واقع چنین است. زمانی که برای مدت طولانی، تعداد افراد زیادی با آسانسور جابه‌جا می‌شوند، به سیستم مکانیکی آن ممکن است فشار بیاید و از کار بیافتد. بررسی دائمی بالابر و سیستم‌های موجود در آن به شما کمک می‌کند تا دچار مشکلات حاد مکانیکی نشوید. همیشه باید چک کنید که قطعات آسانسور سالم باشند و به خوبی کار کنند. در غیر این صورت باید آن‌ها را تعویض کنید.

آسیب‌هایی که به روغن مربوط هستند!

به طور کلی در سیستم‌های مکانیکی و هیدرولیکی گاهی اوقات باید قطعات را روغن کاری کرد تا حرکتشان نرم‌تر و روان‌تر شود. این روغن برای بعضی از قطعات حیاتی است. برای همین هم توصیه می‌شود که از یک متخصص ماهر برای این کار کمک بگیرید. همچنین در طول این کار نشتی‌های سیستم هیدرولیکی را هم بررسی نمایید تا همه چیز کاملا درست و سالم باشد.

دلایل خرابی آسانسور های آپارتمانی

دلایل خرابی آسانسور های آپارتمانی

از جمله دلایلی که برای خراب شدن آسانسورهای آپارتمانی در نظر گرفت می‌شود، می‌توان به مواردی چون استفاده نادرست از آسانسور اشاره کرد. این جمله به طور کلی به این اشاره دارد که بهتر است همیشه به ظرفیت آسانسور توجه نمایید. همچنین با آسانسورهای مخصوص افراد، بار یا وسایل سنگین جا به جا نکنید. به در و بدنه‌ی آسانسور آسیبی نزنید و اجازه ندهید که بخش الکتریکی آن خیس شود. به طور مثال اصلا نباید کف یا بدنه اتاقک آسانسور را با آب فراوان بشویید. استفاده از یک تی نم دار برای این منظور کافی خواهد بود. سعی کنید کف و بدنه آسانسور را بعد از تمیز کردن خشک کنید. همچنین عدم انجام سرویس‌های ماهیانه و چکاپ کلی وضعیت آسانسور هم در خراب شدن آن موثر است.

سوالات متداول درباره دلایل رایج خرابی آسانسور آپارتمانی

  • در مقابل ایرادات آسانسور چه باید کرد؟

همیشه برای به وجود آمدن یک آسیب ناگهانی آماده باشید. سعی کنید که یک تقویم داشته باشید و یک روز در ماه را برای سرویس و رفع ایرادات آسانسور اختصاص دهید. مثلا در روز دهم هر ماه از یک متخصص برای چک کردن و بررسی بالابر کمک بگیرید. رفع ایرادات کوچک‌تر سبب می‌شود که درگیر آسیب‌های بزرگ‌تر نشوید. همچنین هزینه کمتری را متحمل خواهید شد. 

  • آیا هر شخصی با هر تخصصی می‌تواند آسانسور را تعمیر کند؟

خیر. مانند هر شغل تخصصی دیگری باید بدانید که رفع ایرادات بالابر هم به مهارت‌های خاصی احتیاج دارد. در نتیجه بهتر است که اصلا سعی نکنید که خودتان چیزی را در آسانسور تعمیر کنید. این کار نیاز به دانش دارد و ممکن است که صدمه بیشتری به دستگاه وارد نمایید. همچنین این کار برای سلامت خودتان و سایر کسانی که از آسانسور استفاده می‌کنند بسیار خطرناک است. برای رفع این ایرادات با ما در گروه ایسترو در تماس باشید.

  • عمر مفید یک آسانسور چقدر است؟

یکی از سوالات مهمی که بعد از خراب شدن آسانسور پیش می‌آید این است که عمر مفید یک آسانسور چقدر است؟ عمر مفید این وسیله به طور کلی به عوامل متعددی مانند میزان دفعاتی که در روز کار می‌کند و تعداد ترافیک افرادی که جابه‌جا می‌کند، دارد. به طور مثال یک آسانسور در ساختمان تجاری نیاز به مراقبت و تعمیرات بیشتری از آسانسورهای خانگی دارد. با این وجود می‌توان عمری بین ۲۰ تا ۲۵ سال برای یک بالابر در نظر گرفت.

  • اگر آسانسور بین طبقات گیر کرد چه کنیم؟

اگر آسانسوری که در آن هستید بین دو طبقه گیر کرد، ابتدا باید سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید. سپس دکمه آژیر یا تماس اضطراری را پیدا کنید و فشار دهید. باید این دکمه را برای مدت 2 تا 3 ثانیه چندین بار فشار دهید و نگه دارید. همچنین اگر امکانش برایتان وجود دارد حتما با تلفن همراه خود با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله از ایسترو با نکات مهمی درباره دلایل رایج خرابی آسانسور آپارتمانی آشنا شدید. به طور خلاصه، استفاده مداوم از هر دستگاهی می‌تواند باعث فرسایش آن شود و سبب شود که آن دستگاه آسیب ببیند. اما در این بین یک سری نکات مهم هم وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت. مثلا زمانی که از آسانسور به خوبی مراقبت نکنید و یا با استفاده نادرست، به آن صدمه وارد کنید. در مقابل با مراقبت درست و تعمیر کردن به موقع و همچنین سرویس کردن آسانسور می‌توانید از آسیب‌های عمده جلوگیری کنید. برای استفاده و اطلاع از تعرفه خدمات ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *