نکاتی قبل از خرید آسانسور

نکات مهم قبل از خرید آسانسور

خرید آسانسور و پله برقی و یا هر نوع بالابر دیگر برای انواع مجتمع‌های مسکونی یا تجاری و اداری، نیازمند بررسی‌های دقیق و علم و تخصص کافی در این حوزه است و نمی‌توان بی گدار به آب زد. شناخت متریال و قطعات مناسب برای نوع نیاز شما، ظرفیت مورد نیاز ساختمان شما و تعداد آسانسور‌هایی که می‌توان در بین طبقات تعبیه نمود، همگی مواردی هستند که باید توسط کارشناس بررسی شده و سپس خرید آسانسور انجام شود. بنابراین نکات قبل از خرید آسانسور اهمیت بسیار بالایی دارند. در این مطلب از ایسترو به بررسی کامل این نکات خواهیم پرداخت.

نکات قبل از خرید آسانسور، مواردی هستند که به عنوان یک سازنده ساختمان، صاحب ساختمان و یا حتی عضوی از آن بهتر است بدانید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا آسانسوری که در نهایت در مجتمع شما نصب می‌شود کاملا مطابق با نیاز های ساختمان و استاندارد های مربوطه باشد و تا سال ها بتواند کارایی و عملکرد لازم را ارائه دهد. همچنین نیاز به تعمیرات و یا تعویض مجدد قطعات یا کابین در طی سال های آینده کاهش خواهد یافت.

در ادامه مهم‌ترین نکات قبل از خرید آسانسور را بررسی خواهیم نمود.

1-انتخاب سیستم آسانسور

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید آسانسور، انتخاب صحیح نوع سیستم آن است. آسانسور ها می‌توانند سیستم های مختلفی داشته باشند و به روش های مختلف و با قطعات متفاوتی کار کنند. هر یک از انواع آسانسور از جمله هیدرولیکی، کششی، صنعتی، باربری و غیره، برای کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید پیش از نصب آن ها کارشناسی و بررسی های لازم صورت گیرد تا آسانسور مناسب انتخاب شود.

در صورتی که آسانسور نصب شده با نوع استفاده و هدفی که از نصب آن وجود دارد در یک راستا قرار نداشته باشد، در صورت استفاده مکرر و اشتباه، آسانسور به سرعت فرسوده شده و همچنین می‌تواند خطرات ایمنی نیز در پی داشته باشد.

2-برآورد هزینه ها

از دیگر نکات قبل از خرید آسانسور، برآورد هزینه های خرید و نصب و سپس هزینه های نگهداری برای سال های پیش رو است. برخی از مدل های آسانسور ممکن است هزینه های بیشتری برای شما در پی داشته باشند. اگر نیاز ساختمان شما استفاده از این نوع آسانسور ها باشد، باید حتما بودجه بندی لازم برای نصب و تعمیرات آن را در نظر داشته باشید.

همچنین هزینه های نگهداری، تعمیرات و تعویض قطعات در سال های آینده را نیز در برنامه ریزی خود لحاظ کنید و هزینه های پیشبینی نشده را نیز در نظر بگیرید.

3-ظرفیت و تعداد آسانسور ها

در حین ساخته شدن ساختمان و پیش از نصب آسانسور ها، محل مناسب برای نصب آن ها باید توسط معمار ساختمان طراحی گردد. در واقع میزان فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور و تعداد این فضا ها، بستگی به میزان استفاده از ساختمان و ظرفیت آن دارد. توجه به ظرفیت ساختمان پس از ساخته شدن، یکی از نکات قبل از خرید آسانسور است.

اگر ساختمان شما یک آپارتمان معمولی مسکونی باشد، بیش از یک آسانسور نیاز نخواهد داشت، همچنین در مجتمع های مسکونی حدود دو آسانسور یا بیشتر با ظرفیت بالاتر در نظر گرفته می‌شود. با این حال در مجتمع های تجاری و اداری با ظرفیت بالا، ممکن است 5 یا 6 آسانسور یا بیشتر نیاز باشد و همچنین آسانسور های باربری نیز باید به این مجتمع ها افزوده شوند.

به طور کلی خدمات آنالیز ترافیک آسانسور به همین منظور انجام می‌شوند تا در نهایت صاحبان ساختمان ها و سازندگان بتوانند آسانسور مناسب با ظرفیت و تعداد دقیق را انتخاب کنند.

4-انتخاب صحیح شرکت طرف قرارداد

انتخاب صحیح شرکتی که خدمات خرید و نصب آسانسور را به آن ها می‌سپارید، از مهم‌ترین نکات قبل از خرید آسانسور است. یک شرکت حرفه‌ای باید پیش از خرید در یک فرصت مناسب کارشناسانی را به محل ساختمان شما بفرستد تا به طور کامل نیاز ها و شرایط ساختمان را بررسی کنند.

سپس یک جلسه مشاوره تخصصی برای شما برگزار گردد تا بر اساس بودجه و ترجیحات خود بتوانید نوع سیستم آسانسور را انتخاب نمایید. همچنین تمام مراحل خرید و نصب باید به صورت کامل و صحیح با بالاترین سرعت انجام شوند و قطعاتی که برای نصب استفاده می‌شود اصل و با بالاترین کیفیت باشند.

پس از پایان پروژه و شروع استفاده از آسانسور، نیاز است که مجددا با همان شرکت یا شرکت دیگری قرارداد ببندید تا به طور مرتب آسانسور های ساختمان شما مورد بررسی و سرویس دوره‌ای قرار گیرند و تعمیرات و تعویض های لازم روی آن ها انجام شود.

نکات برای خرید آسانسور

5-طراحی کابین 

از دیگر نکات قبل از خرید آسانسور، در نظر گرفتن یک طراحی زیبا و متناسب با تم رنگی و دیگر ویژگی های ظاهری ساختمان برای بخش کابین آسانسور است. حتی اگر چند آسانسور در مجتمع شما وجود دارد، باید برای تمام آن ها یک تم مشخص در نظر گرفته و در هنگام خرید با مشاوران شرکت نظرات خود را در میان بگذارید.

همچنین می‌توانید از یک طراح متخصص کمک بگیرید تا دیزاین داخلی و انتخاب ویژگی های ظاهری کابین را انجام دهد. هماهنگی کابین آسانسور با تم رنگی دیوار ها و دیگر بخش های راه پله ها و ساختمان، می‌تواند جلوه و زیبایی ساختمان شما را افزایش دهد و رضایت کاربران و ارزش ساختمان را بالا ببرد.

6-ایمنی آسانسور

ایمنی آسانسور نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید آسانسور در نظر گرفته می‌شود. شاید تصور کنید که ایمنی آسانسور تنها مربوط به مراحل نصب و استفاده از آسانسور می‌شود و پیش از خرید اقدامی در این جهت نمی‌توان انجام داد. 

با این حال باید توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی از مرحله طراحی محل قرارگیری آسانسور تا پایان مراحل نصب و استفاده باید انجام شود و تمام نکات لازم باید در نظر گرفته شوند. برای رعایت ایمنی و استاندارد های آن، حتما از یک کارشناس متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا محل نصب آسانسور در ساختمان را مشخص کند.

سپس برای انتخاب نوع آسانسور نیز مشاوره دریافت کنید تا آسانسور ساختمان شما به گونه‌ای انتخاب گردد که متناسب با نیاز و ظرفیت ساختمان باشد و در اثر استفاده بیش از ظرفیت، خطرات ایمنی رخ ندهد.

7-کیفیت قطعات 

یکی از نکات قبل از خرید آسانسور که لازم است توجه و دقت زیادی در آن داشته باشید، انتخاب صحیح قطعات با کیفیت و اصل است. قطعات آسانسور بر اساس نوع آن ممکن است متفاوت باشند و اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است از یک کارشناس قابل اعتماد کمک بگیرید.

نسخه کپی و بی کیفیت از قطعات برند های مطرح در بازار موجود است و استفاده از این قطعات در مراحل اولیه نصب، باعث آسیب جدی به سیستم آسانسور و کاهش طول عمر و کارایی آن خواهد شد. همچنین ممکن است خطرات ایمنی نیز در حین استفاده وجود داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات قبل از خرید آسانسور پرداختیم. این نکات در واقع راهنمای مالکان و سازندگان ساختمان ها هستند تا با دید باز و اطلاعات کافی اقدام به خرید و نصب آسانسور برای مجتمع های در حال ساخت نمایند. ایمنی اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که باید بیشتر از هر مورد دیگری به آن توجه داشته باشید و در مراحل خرید و نصب بهتر است برای رعایت استاندارد های ایمنی حتما از یک کارشناس کمک بگیرید.

سوالات متداول

1-در بررسی اولیه برای خرید آسانسور چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در یک بررسی اولیه پیش از خرید آسانسور، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • نیاز های شما: باید نیاز های خود و ساختمان را بررسی کنید. به عنوان مثال نوع ساختمان و ظرفیت آن و همچنین میزان کاربرانی که بر طبق پیشبینی ها ممکن است روزانه از آسانسور استفاده کنند و یا میزان باری که نیاز است با آسانسور حمل شود.
  • فضای موجود: باید فضای موجود برای نصب آسانسور را بررسی کنید. با توجه به محل قرارگیری واحد های ساختمان، باید فضایی برای آسانسور نیز در نظر گرفته شود.
  • بودجه: باید بودجه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که قادر به تامین هزینه‌ های خرید، نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور هستید.

2-برای انتخاب تولید کننده یا شرکت فروشنده آسانسور چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

برای انتخاب شرکتی که از آن آسانسور را و تجهیزات آن را می‌خرید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • تجربه و شهرت: بررسی کنید که شرکت مورد نظر تجربه کافی در زمینه طراحی و تولید آسانسور داشته و شهرت آن در بازار نیز خوب باشد.
  • کیفیت و استاندارد ها: از یک کارشناس کمک بگیرید تا کیفیت قطعات و رعایت استاندارد ها توسط محصولات این شرکت را بررسی نماید.
  • خدمات پس از فروش: اطمینان حاصل کنید که شرکت بعد از نصب، خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

3-چه عواملی را باید در نصب آسانسور در نظر بگیریم؟

در نصب آسانسور، باید به عوامل زیر توجه کنید.

  • مکان ایستگاه‌ ها: مکان مناسبی برای ایستگاه ‌های آسانسور در نظر بگیرید که به راحتی قابل دسترسی بوده و از نظر امنیتی مطلوب باشند.
  • سیستم ایمنی: اطمینان حاصل کنید که آسانسور دارای سیستم‌ های ایمنی دقیق و با کیفیتی است. همچنین، از رعایت ایمنی در حین نصب و حتی استفاده از آسانسور نیز مطمئن شوید.
  • مصرف انرژی: در نصب آسانسور، به مصرف انرژی نیز توجه کنید. انتخاب یک آسانسور با سیستم ‌های مدیریت مصرف انرژی می‌تواند باعث شود که هزینه ‌های انرژی ساختمان کاهش یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *