کاهش هزینه‌ های نگهداری آسانسور ها

راهکار های کاهش هزینه‌ های نگهداری آسانسور ها

آسانسور ها و پله برقی ها امروزه جزء جدانشدنی ساختمان های چند طبقه از نوع مسکونی و تجاری هستند. به عنوان مدیر و یا صاحب ساختمان نیاز است که به طور مرتب حواستان به تعمیرات دوره‌ای و نگهداری صحیح از این سیستم های برقی باشد تا آسانسور یا پله برقی ساختمان شما عملکرد مناسبی داشته باشد و مشکلی برای کاربران به وجود نیاید. یکی از مسائل و دغدغه های صاحبان و ساکنان ساختمان ها، هزینه های نگهداری و تعمیر آسانسور است. در ادامه با راهکار هایی برای کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها آشنا خواهیم شد.

اهمیت تعمیر و نگهداری صحیح آسانسور ها

متاسفانه برخی از مدیران و ساکنین ساختمان های مسکونی یا تجاری به علت هزینه های متوسط رو به بالا برای تعمیر، نگهداری و سرویس دوره‌ای آسانسور، از انجام این کار ها صرف نظر می‌کنند و تا زمانی که آسانسور خراب نشده و از کار نیفتاده اقدامی انجام نمی‌دهند. بنابراین پیش از پرداختن به راهکار های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها ابتدا بهتر است اهمیت انجام این کار و عواقب چشم پوشی از آن را بهتر بشناسید.

آسانسور ها از جمله سیستم هایی هستند که لازم است ایمنی کافی داشته باشند تا مشکلی برای افرادی که از آن ها استفاده می‌کنند به وجود نیاید. بنابراین اولین دلیل مهم اهمیت تعمیرات دوره‌ای و نگهداری صحیح آسانسور حفظ امنیت آن است. اگر آسانسور مشکلات جدی داشته باشد ممکن است در هنگامی که کاربران داخل کابین هستند در بین طبقات بایستد و افراد در این فضا گیر بیفتند. 

در چنین مواقعی با وجود اقداماتی کمکی که می‌توان انجام داد باز هم خطر جدی جان و سلامتی افراد داخل کابین را تهدید می‌کند و پیش از بروز این موارد باید پیشگیری های لازم را انجام دهید. دلیل دوم و بسیار مهم برای تعمیرات دوره‌ای آسانسور بالاتر نرفتن هزینه ها و جدی‌تر نشدن مشکلات آسانسور است.

در واقع زمانی که شما به طور صحیح از بخش های مختلف سیستم آسانسور نگهداری می‌کنید و قطعات فرسوده را تعویض می‌نمایید، از آسیب رسیدن بیشتر به قطعات دیگر و بخش های مهم آسانسور مانند موتور جلوگیری می‌کنید.

به این ترتیب در صورت بروز کوچکترین مشکلات و نشانه های وجود احتمالی خرابی، باید به سرعت اقدام کرده و تعمیرات و تعویض های لازم را انجام دهید. حتی اگر نشانه‌ای هم مشاهده نشد باید به صورت مرتب از تکنسین های متخصص دعوت کنید تا سیستم آسانسور شما را بررسی نمایند.

هزینه هایی که برای این تعمیرات پرداخت می‌کنید در واقع سرمایه گذاری هستند. زیرا از بروز خطرات جانی و ضرر های مالی بزرگ پیشگیری خواهند کرد. با این حال راهکار هایی برا کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت.

هزینه های نگهداری آسانسور ها

اگر قصد دارید که به تازگی یک آسانسور در ساختمان نوساز یا در حال ساخت خود نصب کنید احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که آسانسور پس از نصب چه هزینه هایی خواهد داشت و این هزینه ها کم هستند یا زیاد؟ در وهله اول باید در نظر داشته باشید که این مبالغ بستگی به عوامل مختلفی دارند و ثابت نیستند و حتی در صورت بالا بودن مبلغ هم راهکار های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها به کمک شما می‌آیند.

هزینه های نگهداری آسانسور معمولا شامل دستمزد تکنسین مربوطه (این مورد می‌تواند شامل هزینه ایاب و ذهاب، هزینه بررسی قطعات، هزینه نصب قطعات جدید یا تعمیر کردن قطعات قدیمی و غیره باشد.)، هزینه خرید قطعات مورد نیاز برای جایگزینی با قطعات فرسوده، هزینه تمیزکاری کابین و دیگر بخش های آسانسور و در برخی مواقع هزینه نوسازی و زیباسازی آسانسور باشد.

این مبالغ در مجموع به نوع آسانسور، کیفیت قطعات استفاده شده قبلی، کیفیت و برند قطعات جدید، مبلغ درخواستی تکنسین، تعداد طبقات و قدرت موتور آسانسور و غیره بستگی دارد. شما می‌توانید با مدیریت صحیح این هزینه ها آن ها را تا یک مبلغ قابل قبول کاهش دهید و تعمیرات دوره‌ای آسانسور را پشت گوش نیاندازید.

هزینه های نگهداری آسانسور ها

راهکار هایی برای کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها

بسیاری از ساکنین و صاحبین ساختمان ها به خصوص در ساختمان هایی که طبقات بسیار زیادی دارند و یا آسانسور آن ها از نوع خاصی است، از هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آسانسور شکایت دارند و تا جای ممکن از تعمیر آسانسور و تعویض قطعات آن دوری می‌کنند. راهکار های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها به شما کمک می‌کند که تا حدودی بتوانید این قطعات را ارزان‌تر تعویض کنید و هزینه تمام شده تعمیرات برای شما کمتر شود. در ادامه برخی از این راهکار ها بررسی خواهند شد.

انتخاب آسانسور مناسب و نصب صحیح در ابتدای کار

یکی از مهم‌ترین و بهترین راهکار های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها این است که از ابتدا و در هنگام خرید و نصب آسانسور این کار را به درستی انجام دهید. در وهله اول باید با دریافت مشاوره از متخصصین این حوزه، آسانسور مناسب برای ساختمان خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نگهداری و تعمیرات برخی آسانسور ها هزینه های بیشتری خواهند داشت. بنابراین اگر فکر می‌کنید از پس این هزینه ها برنمی‌آیید به سراغ گزینه های ارزان‌تر اما با کیفیت بروید.

برای نصب آسانسور حتما از شرکت های باتجربه و متخصص کمک بگیرید و به هر فردی اطمینان نکنید. اگر نصب تمام بخش ها و سیستم های آسانسور به درستی انجام شود، احتمال بروز خطرات ناشی از نصب نادرست از بین می‌رود و آسانسور کمتر دچار خرابی و مشکلات فنی خواهد شد.

در انتخاب برند و کیفیت قطعات آسانسور دقت داشته باشید و با یک بار هزینه کردن، از پرداخت مبالغ بالا برای تعمیرات در ابعاد وسیع جلوگیری کنید. کاربری ساختمان خود و میزان استفاده از آسانسور را نیز در نظر بگیرید و اگر برای یک ساختمان تجاری با رفت و آمد زیاد آسانسور نصب می‌کنید حتما آسانسور و قطعاتی بخرید که توان این حجم استفاده را داشته باشند.

بررسی های دوره‌ای و منظم

راهکار دیگر برای کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها، جدی گرفتن نظم بررسی های دوره‌ای است. طبق نظر یک متخصص در هر سال چند نوبت را برای بررسی تمام بخش ها، سیستم ها و قطعات آسانسور در نظر بگیرید و تنها به یک بازرسی ظاهری بسنده نکنید.

حتی اگر مشکلی در عملکرد آسانسور مشاهده نشده بود باز هم بررسی های لازم را در زمان مقرر انجام دهید. ممکن است در یک آسانسور خطرات ناگهانی نشانه قبلی نداشته باشند و یک مرتبه بروز کنند. برای این بررسی از داشتن تخصص کافی و قابل اعتماد بودن تکنسین مطمئن شوید.

در صورتی که این بازرسی ها مرتب انجام شوند تقریبا درصد بالایی از خطرات و مشکلات احتمالی آسانسور پیش از رخ دادن رفع می‌شوند و ممکن است در ابتدای کار بتوانید فقط با تعویض یا تعمیر یک قطعه جلوی خراب شدن باقی قطعات و بیشتر شدن هزینه تعمیرات را بگیرید.

تعمیر و تعویض به موقع قطعات آسانسور

راهکار مهم برای کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها این است که در صورت مشاهده یک خرابی و مشکل کوچک سریعا اقدام به تعمیر با تعویض قطعه نمایید و آن را به بعد موکول نکنید. اگر متخصصی که برای بررسی دوره‌ای آسانسور شما به ساختمان می‌آید یک خرابی کوچک یا فرسوده شدن یک قطعه را گزارش داد حتما در همان هفته این مشکل را رفع کنید و اجازه ندهید خرابی بیشتر شود و به قطعات و سیستم های دیگر آسیب بزند. با این کار هزینه های تعمیرات شما به طور قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

استفاده از قطعات با کیفیت

با وجود اینکه ممکن است قطعات با کیفیت قیمت بیشتری داشته باشند، با این حال استفاده از آن ها در واقع یک صرفه جویی و یک راهکار برای کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها است. این قطعات عملکرد بهتر و عمر مفید بیشتری دارند و به طور معمول دیرتر خراب یا فرسوده می‌شوند. بنابراین با یک بار هزینه کردن تا مدت طولانی نیازی به تعمیر یا تعویض آن قطعه نخواهید داشت.

بنابراین زمانی که یکی از قطعات آسانسور ساختمان شما نیاز به تعویض پیدا کرد حتما آن را با یک قطعه با کیفیت و اصل جایگزین کنید تا در هزینه های تعمیرات بعدی صرفه جویی شود و از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

نتیجه گیری

هزینه های نگهداری و تعمیرات دوره‌ای آسانسور ها که برای تمام آسانسور های موجود در ساختمان های مختلف لازم و اجتناب ناپذیر هستند، به یکی از دغدغه های ساکنین و صاحبین ساختمان ها تبدیل شده‌اند. بسیاری از افراد از بالا بودن این هزینه ها ناراضی هستند و به همین دلیل از انجام بررسی و تعمیرات صرف نظر می‌کنند. راهکار های کاهش هزینه های نگهداری آسانسور ها که در این مقاله معرفی شد به شما کمک می‌کند تا بتوانید با هزینه کمتر تعمیرات لازم را انجام دهید و از خطرات ناشی از فرسودگی آسانسور جلوگیری نمایید.

سوالات متداول

1-آیا می‌توان هزینه های نگهداری آسانسور ها را کاهش داد؟

بله، در صورتی که اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از خرابی بیشتر و خطرات ناشی از این خرابی ها را انجام دهید، هزینه های شما برای بررسی های دوره‌ای و تعمیرات آسانسور کاهش خواهد یافت. مهم‌ترین نکته و راهکار برای کاهش هزینه ها این است که بررسی دوره‌ای را مرتبا انجام دهید و هر خرابی کوچکی را به سرعت تعمیر و یا قطعه را تعویض نمایید.

2-آیا هزینه های نگهداری آسانسور بالاست؟

مقدار این هزینه بستگی به عوامل مختلف نظیر نوع آسانسور، تعداد طبقات، کیفیت قطعات، مبلغ مورد نظر تکنسین متخصص و غیره دارد. بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی برای آن در نظر گرفت. بهتر است به صورت ماهیانه مبلغی از شارژ ساختمان را که از ساکنین دریافت می‌شود برای بررسی دوره‌ای آسانسور قرار داد تا این هزینه کم کم جمع شود و به افراد فشار نیاید.

3-آیا نوع آسانسور در هزینه های نگهداری آن تاثیر دارد؟

بله، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده میزان هزینه های نگهداری آسانسور نوع آن است. با این حال نوع آسانسور باید به طور دقیق و بر اساس کاربری و نیاز ساختمان و تعداد طبقات تعیین شود و بهتر است این تصمیم را به متخصصان این حوزه بسپارید. تنها می‌توانید تزئینات و شکل ظاهری آسانسور را مطابق میل و سلیقه خود سفارش دهید و مشخصات فنی آن باید با بررسی های لازم انتخاب شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *