آسانسور ویلایی چیست

آسانسور ویلایی چیست؟

انواع سیستم های لیفت و بالابر از جمله آسانسور و پله برقی، امروزه کاربرد های فراوانی برای ساختمان ها و مجتمع های تجاری و اداری داشته و جزء جدایی ناپذیر زندگی امروز هستند. همچنین پیشرفت های بسیاری در زمینه ساخت آسانسور های جدید در دهه های اخیر مشاهده شده که مزایا و کاربرد های این دستگاه ها را به طرز چشمگیری رشد داده است. یکی از کاربرد های آسانسور که چندان هم جدید نیست اما امروزه پیشرفت های بسیاری در زمینه ساخت آن رخ داده، آسانسور ویلایی یا همان آسانسور های داخلی هستند. در این مطلب از ایسترو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آسانسور ویلایی چیست و چه ویژگی ها و مزایایی دارد.

در این بخش به بررسی کامل این سوال خواهیم پرداخت که آسانسور ویلایی چیست و چه کاربردی دارد. آسانسور ویلایی همانطور که از نام آن پیداست، مخصوص نصب در خانه های ویلایی دو یا سه طبقه است که به عنوان دوبلکس یا تریبلکس شناخته می‌شوند. در واقع آسانسور در داخل خانه نصب شده و برای جابجایی بین طبقات داخلی یک ویلا است.

این آسانسور ها بیشتر جنبه زیبایی و افزایش امکانات ویلا های لوکس را دارند و شاید صاحبان و ساکنان خانه به صورت روزمره از این نوع آسانسور استفاده نداشته باشند. با این حال نصب یک آسانسور در داخل خانه های چند طبقه، می‌تواند یک امکان خاص و عالی برای موقعیت هایی باشد که افراد امکان بالا و پایین رفتن از پله های خانه را نداشته و یا می‌خواهند مهمانان را به طور مستقیم به طبقه بالاتر بفرستند.

آسانسور ویلایی می‌تواند کاربرد های دیگری نیز داشته باشد که بر اساس سلیقه و نیاز صاحب و ساکنان ویلا می‌توان برای آسانسور پیاده سازی نمود.

اغلب آسانسور های ویلایی را به صورت پانوراما یا شیشه‌ای می‌سازند تا در هنگام بالا رفتن بین طبقات، فضا های داخلی و خارجی ویلا قابل مشاهده باشند. ظرفیت این آسانسور ها می‌تواند بین 4 تا 8 نفر و بر اساس سلیقه و نیاز صاحب خانه انتخاب شود.

برای ساخت آسانسور ویلایی، در مرحله طراحی اولیه ساختمان، طراح معمار باید فضای کافی جهت نصب این آسانسور را در بین طبقات تعبیه نموده و در نظر بگیرد. البته توجه داشته باشید که آسانسور های داخلی مانند آسانسور های معمولی که در فضای راه پله ساختمان ها نصب می‌شوند، نیاز به چاهک آسانسور و فضای خیلی بزرگ برای نصب ندارند و بیشتر از نوع هیدرولیکی خواهند بود.

خرید و نصب آسانسور ویلایی

اکنون که به خوبی می‌دانیم آسانسور ویلایی چیست و به چه منظور نصب می‌گردد، در ادامه به بررسی موضوع خرید و نصب این نوع آسانسور ها خواهیم پرداخت. همانطور که گفته شد اغلب آسانسور های ویلایی از نوع هیدرولیکی هستند و این نوع آسانسور ها شاید کمی هزینه بیشتری داشته باشند، اما در عوض نصب آسان‌تری داشته و فضای کمتری برای نصب نیاز دارند.

بنابراین زمانی که قصد نصب آسانسور ویلایی در داخل خانه خود را دارید، باید در مرحله ساخت از معمار و طراح داخلی ساختمان بخواهید که حتما فضای لازم برای این آسانسور، با ظرفیت موردنظر شما را در نظر بگیرد و فضای راه پله و فضا های دیگر خانه را بر طبق این مسئله طراحی نماید.

توجه داشته باشید که در حین طراحی، فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور به گونه‌ای انتخاب شود که هم دسترسی آسانی داشته و مستقیما به قسمت موردنظر از طبقات بالاتر برود و هم درب آن در محلی باز نشود که زیبایی دکوراسیون آن محیط را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین برای خرید آسانسور ویلایی لازم است که حتما با یک فرد متخصص در حوزه آسانسور و بالابر مشورت داشته و از شرکت معتبر و دقیقا مطابق با نیاز ساختمان و بودجه خود خرید کنید. با وجود اینکه میزان استفاده از آسانسور های ویلایی بسیار کمتر از یک آسانسور معمولی در راه پله یک ساختمان خواهد بود، اما لازم است که برای خرید و نصب آسانسور ویلایی نیز کیفیت قطعات حفظ شود.

همچنین پس از نصب، لازم است که از طراح دکوراسیون منزل خود بخواهید که طراحی داخلی کابین آسانسور را نیز مطابق با تم رنگی و سبک بخش های دیگر خانه انجام دهد و جلوه و زیبایی ویلای لوکس شما را دو چندان کند.

مزایای خرید و نصب آسانسور ویلایی

شاید این سوال برای برخی از سازندگان و صاحبان ویلاهای لوکس ایجاد شود که مزایای خرید و نصب آسانسور ویلایی چیست و چرا بهتر است این آسانسور را در داخل ویلا نصب کنیم؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایای خرید و نصب آسانسور ویلایی خواهیم پرداخت تا با بررسی آن ها بتوانید تصمیم خود را جهت خرید این نوع آسانسور قطعی نمایید.

  • نصب آسانسور ویلایی، می‌تواند ارزش ویلای لوکس شما را بالاتر ببرد و در هنگام فروش یک آپشن ویژه محسوب شود.
  • زیبایی ساختمان و امکانات ویلا با نصب آسانسور تکمیل‌تر می‌شود.
  • اگر فردی در داخل خانه زندگی می‌کند که امکان جابجایی روزانه بین طبقات از طریق پله ها را نداشته و یا ممکن است مهمانی داشته باشید که این توانایی را ندارد، نصب آسانسور می‌تواند بهترین راهکار باشد.
  • برای استفاده روزانه اعضای خانه نیز نصب آسانسور می‌تواند یک امکان سریع و آسان برای جابجایی بین طبقات ایجاد نماید.
  • آسانسور های داخلی معمولا بدون صدا یا با صدای بسیار کم حرکت می‌کنند و مزاحمتی برای ساکنین ایجاد نخواهند کرد.
  • آسانسور ویلایی فضای کمی اشغال نموده و نیازی نیست نگران بزرگ بودن فضای درنظر گرفته شده برای آسانسور باشید.
  • هزینه تعمیر و نگهداری این نوع آسانسور بالا نیست و با یک هزینه معقول می‌توانید کیفیت آسانسور را تا سال ها حفظ نمایید.
  • مصرف برق آسانسور های داخلی مانند برخی آسانسور های معمولی ساختمان ها زیاد نیست و حتی در صورت استفاده مکرر هم نیازی به نگرانی درباره هزینه ها و مصرف برق وجود ندارد.
  • این نوع آسانسور نیازی به چاهک بزرگ و فضای زیاد و بخش های پیچیده برای نصب ندارد و برای تعمیرات آن نیز به آسانی می‌توان به تمامی بخش ها و قطعات دسترسی داشت.
  • به دلیل کیفیت بالا و استفاده کمتر از این نوع آسانسور ها، عمر مفید طولانی‌تری نسبت به آسانسور های فضاهای خارجی داشته و نیاز کمتری به تعمیر یا تعویض قطعات خواهند داشت.
  • ایمنی آسانسور های داخلی بالاست و احتمال سقوط آسانسور تقریبا نزدیک به صفر است.

این مزایا تنها بخشی از مزیت های نصب یک آسانسور در داخل ویلاهای دو یا سه طبقه هستند و همین مزایا باعث استفاده روزافزون و بهره‌مندی از این نوع آسانسور های داخلی شده‌اند.

نکات خرید و استفاده از آسانسور ویلایی

نکات خرید و استفاده از آسانسور ویلایی

اگر قصد خرید و نصب یک آسانسور ویلایی در ویلای چند طبقه خود را دارید، بهتر است پیش از خرید و همچنین پس از نصب و استفاده، به چند نکته توجه داشته باشید. 

  • آسانسور های داخلی نیز مانند آسانسور های معمولی، ظرفیت و توان مشخصی دارند و اغلب آن ها مناسب جابجایی بارهای سنگین و یا سوار شدن افراد بیشتر از تعداد مشخص شده نمی‌باشند.
  • تعمیرات و نگهداری آسانسور ویلایی نیز باید مانند آسانسور های ساختمان های دیگر جدی گرفته شده و طی بازه های زمانی مشخص حتما سرویس دوره‌ای توسط تکنسین متخصص انجام شود.
  • برای خرید و نصب آسانسور حتما یک مشاور متخصص در این حوزه در کنار خود داشته باشید و با دقت انتخاب نمایید.
  • خرید و نصب آسانسور ویلایی را با کمک یک شرکت با سابقه و معتبر انجام دهید تا بتوانید از کیفیت قطعات، اصل بودن و ماندگاری آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • توجه داشته باشید که آسانسوری که تهیه می‌کنید حتما مناسب فضاهای داخلی باشد تا صدای زیادی تولید ننموده و مصرف برق آن نیز بالا نرود.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی کامل این موضوع پرداختیم که آسانسور ویلایی چیست و به طور کلی آسانسور های داخلی چه مزایا و کاربرد هایی دارند. به طور کلی آسانسور داخلی می‌تواند یک ویژگی و آپشن ویژه و لوکس برای ویلای چند طبقه شما محسوب شود و علاوه بر افزایش ارزش ساختمان، استفاده روزانه و جابجایی بین طبقات را برای شما آسان نماید.

سوالات متداول

1-آیا خرید و نصب آسانسور ویلایی هزینه بالایی دارد؟

از آنجایی که نوع آسانسور های داخلی بهتر است از نوع هیدرولیک باشد، خرید قطعات این نوع آسانسور ممکن است هزینه بیشتری از آسانسور های معمولی کششی داشته باشد. با این حال پس از نصب، هزینه تعمیر و نگهداری و همچنین مصرف برق آسانسور پایین‌تر از دیگر آسانسور ها خواهد بود و در واقع فقط یکبار هزینه بالایی برای خرید و نصب خواهید داشت و پس از آن می‌توانید با مبلغ مقرون به صرفه از آسانسور استفاده نمایید.

2-آیا آسانسور ویلایی را می‌توان در هر ویلایی نصب کرد؟

خیر، ویلایی که قصد نصب آسانسور در آن را دارید لازم است ظرفیت و فضای کافی برای نصب یک آسانسور را داشته باشد. با وجود اینکه آسانسور های داخلی فضای بسیار کمتری نسبت به آسانسور های دیگر نیاز دارند، اما باز هم لازم است این فضا از قبل در نظر گرفته شود. بهترین حالت این است که در زمان ساخت ویلا فضای لازم برای این آسانسور و محل درب های آن در هر طبقه به صورت تخصصی و دقیق توسط معمار و طراح داخلی ساختمان تعیین شوند. با این حال اگر ویلای شما در حال حاضر ساخته شده و بعد از ساخت قصد نصب آسانسور داخلی را دارید، در صورت وجود فضای کافی، می‌توان با مشورت یک طراح داخلی و یک متخصص حوزه آسانسور، نصب را انجام داد.

3-چگونه از کیفیت قطعات و نصب آسانسور ویلایی اطمینان حاصل کنیم؟

برای کسب اطمینان از کیفیت و اصل بودن قطعات و نصب صحیح آسانسور ویلایی، لازم است پیش از بستن قرارداد با یک شرکت، به خوبی درباره آن تحقیق نموده و شرکت معتبر و دارای سابقه درخشان را پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده تمام مراحل کار از خرید قطعات تا نصب آسانسور و حتی سرویس های دوره‌ای را به این شرکت بسپارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *