پله برقی در مراکز خرید

این روز ها در هر پاساژ و مرکز خریدی که وارد می‌شوید، حتما با انواع آسانسور و پله برقی مواجه خواهید شد که کار جابجایی بار و افراد بین طبقات را آسان‌تر کرده‌اند. در واقع پله برقی ها امروزه جزء جدانشدنی مراکز خرید هستند و نمی‌توان نقش پررنگ آن ها در حمل و نقل و جابجایی را نادیده گرفت. به کمک پله برقی مشتریان فروشگاه ها می‌توانند از طبقات مختلف بازدید کنند و در حین بالا رفتن از محیط اطراف دید داشته باشند. در ادامه بیشتر با مزایای استفاده از پله برقی در مراکز خرید آشنا خواهیم شد.

نحوه استفاده از پله برقی در مراکز خرید

برای استفاده از پله برقی در مراکز خرید روش های متنوع بسیاری پیش روی شما خواهد بود. در زمان ساخت و طراحی ساختمان، محل قرار گیری پله برقی ها و شکل آن ها باید پیش بینی شده و فضای لازم برای آن ها ایجاد شود. می‌توانید نظرات خود برای محل قرارگیری پله برقی در مرکز خرید را به طراح اعلام نمایید تا در صورت امکان پله ها را به همان صورت طراحی کند.

پله برقی در مراکز خرید معمولا به صورت دو ردیف پله در کنار یکدیگر با جهت مخالف ساخته می‌شود تا کاربران بتوانند به آسانی در دو جهت به طبقات بالا و پایین بروند. همچنین می‌توان پله های بالا رونده را در یک سمت و پله های پایین رونده را به صورت یک ردیف در سمت دیگر فضا قرار داد.

روش دیگر، استفاده از پله هایی است که می‌توانند تغییر جهت بدهند و بر اساس انتخاب مسافر به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. معمولا در اغلب مراکز خرید علاوه بر پله برقی از پله معمولی و آسانسور نیز استفاده می‌شود تا در صورت خرابی پله برقی و یا ناتوانی شخصی در استفاده از این نوع پله، گزینه های دیگری نیز وجود داشته باشد.

بهترین حالت طراحی پله برقی در مراکز خرید همان مدل دو ردیف پله با جهت مخالف است. این نوع پله با اینکه فضای بیشتری اشغال می‌کند، اما موجب راحتی کاربران و مشتریان مرکز خرید و بهبود روند و سرعت رفت و آمد بین طبقات خواهد شد.

مزایای پله برقی در مراکز خرید

استفاده از پله برقی در مراکز خرید با مزایای بسیاری همراه خواهد بود. پله برقی ها سال هاست که در ساختمان های شلوغ و پر رفت آمد چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرند و پیشرفت های خوبی نیز داشته‌اند. در ادامه با برخی از مزایای اصلی استفاده از پله برقی در یک مرکز خرید آشنا خواهیم شد.

  • جابجایی آسان بین طبقات: اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از پله برقی در مراکز خرید، امکان جابجایی آسان و سریع بین طبقات است. مهم نیست که مرکز خرید چند طبقه و چقدر بزرگ باشد. پله برقی ها همواره می‌توانند یک راه کمکی و مفید برای بالا و پایین رفتن بین طبقات باشند.
  • دید داشتن به اطراف: زمانی که شما برای جابجایی بین طبقات، یک آسانسور فلزی را انتخاب می‌کنید، هیچ دیدی به مغازه های داخل پاساژ نخواهید داشت و تا طبقه مورد نظر باید صبر کنید. با استفاده از پله برقی می‌توانید در هر طبقه توقف داشته باشید و نگاهی به اطراف بیندازید و مغازه ها را ببینید. 
  • استفاده آسان و ایمن: استفاده از پله برقی آسان و ایمن است و معمولا خطری افراد را تهدید نخواهد کرد. البته برای استفاده از پله برقی باید نکاتی را رعایت نمایید تا احتمال اتفاقات ناگوار به صفر نزدیک شود.
  • سرعت مناسب: برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از آسانسور سرعت بالاتری نسبت به پله برقی دارد. با این حال با احتساب زمانی که باید برای رسیدن آسانسور و توقف برای مسافران در هر طبقه منتظر بمانید، تقریبا استفاده از پله برقی سریع‌تر خواهد بود.
  • مناسب برای افرادی با ترس از محیط بسته: افرادی که فوبیا و ترس قرارگیری در محیط بسته آسانسور را دارند، می‌توانند برای جابجایی بین طبقات از پله برقی استفاده کنند.
  • امکان ایجاد تنظیمات مورد نظر: شما می‌توانید بر اساس نیاز ساختمان و تشخیص فرد متخصص، سرعت و جهت حرکت پله برقی را تغییر دهید و تنظیم نمایید.

این مزایا باعث افزایش استفاده از پله برقی در ساختمان های شلوغ مانند مراکز خرید شده و به همین دلیل امروزه تقریبا نمی‌توان مرکز خریدی را پیدا کرد که پله برقی نداشته باشد.

 

معایب استفاده از پله برقی در مراکز خرید

در کنار مزایای استفاده از پله برقی در مراکز خرید، بهتر است نگاهی به معایب این دستگاه نیز داشته باشیم. طبیعتا مزایای پله برقی بسیار بیشتر و مهم‌تر از معایب آن هستند و این معایب را پوشش می‌دهند. به همین دلیل پله برقی نیز به اندازه آسانسور محبوب است و در تمام مراکز خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • هزینه های تعمیر و نگهداری: پله برقی به عنوان یک دستگاه الکتریکی و مکانیکی، هم دچار فرسودگی قطعات و هم دچار مشکلات برقی و الکتریکی می‌گردد. بنابراین نیاز به بررسی ها و تعمیرات و سرویس دوره‌ای و منظم دارد. اگر پله برقی های ساختمان زیاد باشند این هزینه به صورت ماهیانه مبلغ قابل توجهی خواهد بود و اجتناب از پرداخت آن نیز موجب خرابی کامل پله برقی و بروز خطرات ایمنی خواهد شد.
  • ناتوانی برخی افراد در استفاده از پله برقی: با وجود اینکه استفاده از این نوع پله بسیار آسان است، با این حال برخی افراد مانند کودکان یا افراد سالمند گاهی اوقات در استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند و آسانسور را ترجیح می‌دهند.
  • عدم امکان استفاده معلولین: متاسفانه پله برقی ها امکان جابجایی ویلچر و دیگر وسایل کمکی برای جابجایی معلولین را ندارند و این افراد فقط می‌توانند از آسانسور های دارای ظرفیت کافی استفاده نمایند.
  • وجود خطرات ایمنی در صورت خرابی: اگر پله برقی شما به موقع تعمیر نشده باشد و در اثر فرسودگی قطعات دچار خرابی جدی باشد، ممکن است در هنگام جابجایی افراد خطرات و مشکلات ایمنی رخ دهد و پله ها جابجا شوند و یا با توقف ناگهانی افراد از روی پله بیفتند. این مشکلات با تعمیرات و بررسی های پیشگیرانه قابل کنترل هستند.
  • گیر کردن لباس یا بند کفش در بین پله ها: یکی از مشکلاتی که افراد بسیاری در سراسر دنیا در هنگام استفاده از پله برقی گزارش کرده‌اند، گیر کردن لباس های بلند یا بند کفششان در بین پله ها و بروز مشکلات ایمنی یا خراب شدن کفش و لباس بوده است. حل این مشکل بر عهده کاربران است و نمی‌توان آن را عیب پله برقی به شمار آورد. پیش از سوار شدن به پله مراقب بند کفش و لباس های بلند خود باشید.

پله برقی در مراکز خریدنکات خرید و استفاده از پله برقی در مراکز خرید

اگر صاحب یک مرکز خرید در حال ساخت هستید و قصد خرید پله برقی برای این مرکز را دارید بهتر است به نکاتی که در ادامه آورده می‌شود توجه داشته باشید. همچنین به عنوان یک کاربر و مشتری، برای استفاده از پله برقی در مراکز خرید باید نکاتی را رعایت نمایید تا هم ایمنی و راحتی شما حفظ شود و هم آسیبی به پله برقی وارد نگردد.

  • برای خرید پله برقی ابتدا باید جا و ظرفیت آن توسط متخصص تعیین و طراحی گردد. هیچ گاه بدون مشورت و توصیه متخصص و طراح، اقدام به سفارش و خرید پله برقی نکنید.
  • ویژگی های فنی پله برقی نیز باید توسط متخصص ارائه شوند و با توجه به میزان استفاده از پله برقی و ظرفیت مرکز خرید تعیین شوند.
  • پله برقی یا آسانسور مرکز خرید را حتما از مراکز معتبر تهیه کنید. زیرا قرار است از این دستگاه ها استفاده فراوانی شود و باید بهترین کیفیت را داشته باشند.
  • قطعات پله برقی را از بهترین برند ها و از نسخه های اصل و با کیفیت تهیه کنید.
  • برای نصب پله برقی حتما از یک متخصص ماهر و با تجربه کمک بگیرید.
  • تعمیرات و سرویس دوره‌ای پله برقی را جدی گرفته و پشت گوش نیاندازید.
  • برای استفاده از پله برقی بار سنگین را با پله جابجا نکنید و فقط از آسانسور های باری استفاده نمایید.
  • پیش از سوار شدن روی پله برقی مراقب لباس های بلند و بند کفش های خود باشید تا بین پله ها و کنار ها گیر نکنند.
  • در هنگام حرکت پله برقی، خودتان روی پله ها بالا و پایین نروید و ثابت روی یک پله بایستید. این کار را به کودکان نیز آموزش دهید.
  • به دکمه ها و صفحه کنار پله برقی دست نزنید و اجازه دهید تغییر تنظیمات و رفع مشکلات فقط توسط تکنسین متخصص انجام شود.

با رعایت این نکات توسط صاحبین ساختمان و کاربران پله برقی، مشکلی در استفاده از این دستگاه به وجود نخواهد آمد. تنها مشکلی که نمی‌توان از آن جلوگیری نمود، مشکلات برق و قطعی است که باعث اختلال در روند کار پله برقی خواهد شد.

نتیجه گیری

استفاده از پله برقی در مراکز خرید باعث آسانی و سرعت بخشیدن به روند جابجایی مشتریان بین طبقات می‌گردد و با وجود امکان دید به اطراف در هنگام بالا و پایین رفتن، به دیده شدن مغازه ها و فروش بیشتر آن ها نیز کمک خواهد کرد. برای استفاده از این دستگاه حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید تا مشکلی برای شما یا پله برقی به وجود نیاید.

سوالات متداول

1-برای جابجایی بین طبقات در مراکز خرید، پله برقی بهتر است یا آسانسور؟

برای یک مرکز خرید، هر دو این دستگاه ها مورد نیاز هستند و بهتر است از هر دو آن ها استفاده شود. گاهی اوقات در هنگام خرابی و تعمیر یکی از دستگاه ها می‌توان از دیگری استفاده نمود. همچنین کاربران و مشتریان مختلف ترجیحات متفاوتی دارند. برخی ترجیح می‌دهند بدون راه رفتن بین طبقات با آسانسور مستقیم به طبقه مورد نظر برسند و بعضی دیگر تمایل دارند بین طبقات راه بروند و مغازه ها را نگاه کنند و از پله برقی استفاده نمایند.

2-هزینه های نگهداری پله برقی مراکز خرید چقدر است؟

هزینه های تعمیر و نگهداری پله برقی در مراکز خرید به عوامل متعددی بستگی دارد. این هزینه بر اساس تعداد و ظرفیت پله ها، نوع و کیفیت قطعات آن ها، نوع پله برقی، تعداد طبقات و بسیاری عوامل دیگر تعیین می‌گردد.

3-آیا استفاده از پله برقی خطرات ایمنی دارد؟

استفاده از پله برقی معمولا در شرایط عادی و استفاده صحیح شامل خطرات ایمنی نمی‌شود. با این حال عوامل مختلفی نظیر استفاده نادرست، خرابی پله برقی و مشکلات برق و قطعی ممکن است احتمال بروز خطرات ایمنی را افزایش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *