راز حرکت پله های پله برقی چیست؟ نحوه کارکرد سیستم پله برقی

تاریخچه ساخت پله برقی

حتما تا به امروز در مراکز تجاری، ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها و … برای جابه‌جایی بین طبقات از پله برقی استفاده کرده‌اید. استفاده از پله برقی در ساختمان‌ها کاملا بسته به کاربری آن‌ها دارد. مثلا در آپارتمان‌ها و بیمارستان‌ها از پله برقی استفاده نمی‌کنند. برای آشنایی با این که راز حرکت پله‌های پله برقی چیست؟ نحوه کارکرد سیستم پله برقی چگونه است؟ در ادامه این مقاله از سایت ایسترو همراه باشید. پله برقی مجموعه‌ای از پله‌های متحرک است که با استفاده از چرخ‌دنده و زنجیر حرکت می‌کنند. برای دانستن بیشتر در مورد پله‌ برقی‌ها، نحوه کارکرد و طریقه‌ی نگهداری‌شان کنجکاو هستید، 

اولین پله برقی در سال ۱۸۸۱ در آمریکا ساخته شد. از این پله برقی، برای انتقال بار به درون کشتی‌ها استفاده می‌شد. پله برقی در حقیقت از پله‌های به هم پیوسته تشکیل شده که به صورت متحرک و با استفاده از مکانیسم خاصی، بین دو طبقه از یک ساختمان بالا و پایین می‌رود. مزایای استفاده از پله برقی نسبت به پله معمولی بسیار زیاد است. استفاده از پله برقی در مکان‌های عمومی علاوه بر جابه‌جایی سریع افراد بین طبقات، از امکان ایجاد ازدحام جمعیت در راه‌پله‌ها جلوگیری می‌کند.

پله برقی چگونه کار می‌کند؟

این پله‌ها با تغذیه از یک موتور الکتریکی و استفاده از یک جفت زنجیر که به دور دو چرخ‌دنده می‌چرخند، در یک قاب به نام خرپا قرار می‌گیرند. کل این مکانیسم برای اتصال طبقات به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

قطعات مختلف تشکیل دهنده پله برقی

  • سکوهای بالا و پایین پله برقی: در قسمت بالا و پایین پله برقی‌ها قسمت‌های فلزی وجود دارد که به صورت افقی کار گذاشته می‌شوند. در حقیقت درپوش یک چاهک هستند. این درپوش‌ها با آچار مخصوص باز می‌شوند. با باز کردن آن دسترسی به موتور پله‌ برقی و سایر تجهیزات آن امکان پذیر می‌گردد.
  • صفحه شانه‌ای: بعد از سکوها، قطعه‌ای شانه مانند وجود دارد که مجهز به سنسورهای حرکتی است. وظیفه صفحه‌ی شانه‌ای این است که از گیر کردن اشیا لابه‌لای پله برقی جلوگیری کند. سنسورهای حرکتی در صورتی که شی‌ای در بین پله برقی گیر کند، آن را به صورت اتوماتیک خاموش می‌کند تا از بروز خسارت جلوگیری کند.
  • موتور گیربکس پله برقی: یکی از قطعات مهم در پله برقی‌ها، موتور گیربکس آن است. وظیفه موتور گیربکس این است که نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کند. با توجه به تعداد پله‌ها و طول مسیر، انتخاب موتور گیربکس مناسب امکان پذیر می‌شود.
  • سیستم ترمز پله برقی: ترمز پله برقی وظیفه توقف کامل آن را برعهده دارد. عمدتا پله برقی‌ها در سه نوع مختلف تولید می‌شوند. ترمز گوه‌ای، ترمز تسمه‌ای، ترمز مغناطیسی مدار بسته از جمله آن‌ها هستند. بیشتر سازندگان پله برقی به صورت ترکیبی از انواع سیستم ترمز استفاده می‌کنند. ترمز پله برقی معمولا بین موتور و چرخ‌دنده قرار می‌گیرد و با قطع جریان برق فعال می‌شود تا پله برقی را از حرکت بازدارد. 
  • اسکلت پله برقی یا خرپا: پله برقی بر روی اسکلت قرار می‌گیرد. این اسکلت‌ها معمولا از دو جنس ساده و ضد زنگ برای مصارف مختلف تولید می‌شوند. بنابراین با توجه به مکان مورد نظر نصب پله برقی از یکی از این دو نوع استفاده می‌شود.
  • دستگیره یا نرده پله برقی: دستگیره پله برقی جهت حفظ تعادل مسافران نصب می‌شود. در جهت حرکت پله برقی و با سرعتی مشابه حرکت می‌کند. 
  • برس پله برقی: پله برقی برای حرکت راحت و بدون مشکل باید از دیواره فاصله داشته باشد. اما اگر این فاصله خالی باشد، امکان افتادن اجسام در آن وجود دارد. پس برای جلوگیری از این اتفاق، برس‌هایی روی این شکاف و فاصله قرار گرفته است.
  • پله‌ها: پله‌ها معمولا از فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند. عرض استاندارد پله تقریبا اندازه پای فرد بزرگسال و در  حدود ۹۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است. پله‌ها باید وزن افراد را تحمل کنند و آن‌ها را بین طبقات انتقال دهد. به همین دلیل استفاده از مواد با کیفیت و استاندارد اهمیت زیادی دارد.

راز حرکت پله های پله برقی چیست؟

  • تابلو فرمان: تابلو فرمان پله برقی، عملکرد سوئیچ‌ها و برنامه حرکت آن را کنترل می‌کند. می‌توان گفت که تابلو فرمان پله برقی عملکرد تمامی قطعات محافظتی، موتور و سیستم ترمز را تحت کنترل دارد.
  • زنجیر پله برقی: زنجیر پله برقی برای انتقال نیروی محرک به پله‌ها استفاده می‌شود. معمولا زنجیرها از فولاد ساخته می‌شوند. این قطعات برای افزایش طول عمر احتیاج به روغن کاری دارد.
  • چرخ‌دنده‌ها: چرخ‌دنده‌ها در کنار زنجیرها با استفاده از نیروی محرک باعث حرکت نرم و روان پله برقی می‌شوند. همچنین وظیفه تنظیم سرعت و جهت حرکت پله‌ برقی را برعهده دارند. کنش و واکنش زنجیر و چرخ‌دنده بخش مهمی در مکانیزم حرکت پله برقی هستند که نیاز به سرویس و مراقبت مرتب دارند.
  • اسکرت‌ها: اسکرت‌ها صفحاتی هستند که در دو طرف پله برقی‌ها قرار می‌گیرند و در زیر نرده‌ها قرار می‌گیرند. اسکرت‌ها بیشتر از همه برای پوشش سیم‌کشی استفاده می‌شوند.
  • دک داخلی: دک داخلی، اسکرت را به نرده‌ها وصل می‌کند و مسیر عبور زنجیرها است. استفاده از دک داخلی خوش ساخت و استاندارد، بر عملکرد بالای پله برقی تاثیر دارد.
  • دک خارجی: دک خارجی وظیفه اتصال نرده‌های کناری را به صفحات جانبی دارد. دک خارجی باید استحکام کافی برای تحمل وزن و بار سازه را داشته باشد. البته تاثیر مهمی در زیبایی پله برقی دارد. 
  • میکروسوئیچ‌ها: میکروسوئیچ‌ها کلیدهای ایمنی و حفاظتی پله برقی هستند که در قسمت‌های مختلف پله برقی قرار می‌گیرند. این کلیدها در شرایط ضروری دستور توقف پله برقی را صادر می‌کنند. بنابراین میکروسوئیچ‌ها از ایجاد آسیب به قسمت‌های مختلف پله‌ برقی جلوگیری می‌کنند.
  • سیستم تراک: سیستم تراک در داخل اسکلت پله برقی و در هر دو قسمت بالا و پایین آن کار گذاشته می‌شود. این سیستم وظیفه به حرکت در آوردن دائمی پله‌ها را در مسیر رفت و برگشت برعهده دارد. 

تفاوت عملکرد پله برقی با آسانسور

در هر ساختمان تجاری و مراکز عمومی معمولا هم از آسانسور استفاده می‌شود و هم از پله برقی. آسانسورها هم بین طبقات به صورت عمودی تردد دارند و در طبقه مورد نظر مسافر می‌ایستند. اما زمان استفاده از پله برقی، مسافر هر طبقه را به صورت مجزا طی می‌کند. پله برقی‌ها همیشه در حال مصرف برق هستند. اما آسانسورها فقط در زمان حرکت مصرف انرژی دارند. سرعت حرکت آسانسور از پله برقی بیشتر است.

نحوه نگهداری پله برقی

پله برقی از اجزا و قطعات ریز و درشت زیادی تشکیل شده‌است. هر کدام از اجزای پله برقی نقش موثری در عملکرد کلی سیستم پله برقی دارند. برای نگهداری این قطعات، حفظ عملکرد آن‌ها و حفظ استانداردهای ایمنی به سرویس دوره‌ای احتیاج خواهد بود. با بهره‌گیری از کمک متخصصین با تجربه و ماهر، احتمال بروز سانحه و مشکل به کمترین حد می‌رسد. 

نتیجه‌گیری

شناخت و اطلاع دقیق از اجزای پله برقی و بررسی عملکرد آن‌ها، کارآیی پله برقی را افزایش می‌دهد. در عین حال آگاهی از نحوه کار و محل دقیق قرارگیری قطعات، به حل مشکل و جلوگیری از آسیب در هنگام بروز مشکل یا نقص کمک به سازایی خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *