خدمات نگهداری و تعمیر پله برقی در تهران

نگهداری و تعمیر پله برقی

پله برقی‌ها یکی از کاربرد ترین امکانات موجود در مراکز تجاری هستند. البته تنها کاربرد این وسایل در مراکز تجاری نیست. به طور کلی در هر ساختمانی که تعداد افراد زیادی بخواهند بین طبقات جابجا شوند، احتیاج به پله برقی یا آسانسور وجود دارد. در برخی از ساختمان‌ها از هر دوی این امکانات در کنار هم استفاده می‌شود. اینکه در هنگام ساخت یک ساختمان از آسانسور یا پله برقی استفاده کنید، کاملاً بستگی به کاربری ساختمان و تعداد افرادی که در آن رفت و آمد می‌کنند، دارد. مثلاً خودتان بهتر می‌دانید که برای ساختمان‌های مسکونی یا بیمارستان ها به هیچ عنوان از پله برقی استفاده نمی‌کنند. 

بیشتر تفاوت پله برقی و آسانسور در این است که شما با آسانسور می‌توانید به یکباره چند طبقه را طی کنید. اما پله برقی به نحوی طراحی شده است باید طبقه به طبقه بالا بروید. علاوه بر اینکه در ساختمان‌های تجاری از پله برقی استفاده می‌کنند، در ساختمان‌های خدماتی خاصی مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو هم آن را تعبیه می‌نمایند. اگر می‌خواهید یک پله برقی برای ساختمان خود تهیه کنید، باید بدانید که نگهداری از آن یک سری اصول دارد. این نکات ایمنی حتما باید رعایت شوند در ادامه این مقاله به بررسی خدمات نگهداری و تعمیر پله برقی در تهران می‌پردازیم.

چرا نگهداری از پله برقی اهمیت زیادی دارد؟

پله برقی هم مانند سایر دستگاه‌های برقی عمر مفید خاص خودش را دارد. حتی در طول این عمر مفید هم باید از آن به خوبی مراقبت کرد. در صورتی که از پله برقی به شکل صحیح و اصولی استفاده نکنید و مراقبت‌های مناسب آن را به عمل نیاورید، ممکن است که پله برقی دچار مشکل شده و هزینه‌های سنگینی روی دوشتان بگذارد. در چنین حالتی علاوه بر هزینه گزافی که پرداخت می‌کنید، ممکن است حتی صدمه جانی به افراد دیگر یا خودتان هم وارد کنید. این صدمه جانی یا آسیب دیدگی با هیچ هزینه و تلاشی برطرف نمی‌شود. وقتی هر سال از خدمات تعمیرات و سرویس فنی دستگاه پله برقی استفاده کنید، این دستگاه برای مدت طولانی‌تری سالم باقی خواهد ماند. در حقیقت شما با این کار طول عمر پله برقی را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهید.

برای مطالعه بیشتر مقاله اقدامات ایمنی در نصب پله برقی را بخوانید.

مراحل مهم و ضروری در زمان استفاده از خدمات تعمیر و نگهداری پله برقی 

از آنجایی که پله برقی‌ها جزو دسته وسایل پیچیده هستند و قطعات الکتریکی و مکانیکی زیادی دارند، عموماً باید توسط یک فرد کاملا حرفه‌ای و باتجربه تعمیر شوند. این سخن به آن معنی است که یک فرد عادی مانند مدیر ساختمان یا مالک آن یا حتی کارکنان ساختمان، نمی‌توانند تعمیرات و بررسی‌های ساده این دستگاه را هم بر عهده بگیرند. پس همیشه به یاد داشته باشید که تعمیر و سرویس پله برقی باید حتماً توسط یک تکنسین ماهر انجام شود. اگر می‌خواهید که خیالتان از بابت سرویس پله برقی راحت باشد، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در سایت ایسترو یا از طریق شماره تلفن ۸۸۰۶۷۰۱۱-۰۲۱ در تماس باشید. به صورت کلی خدمات سرویس و نگهداری از پله برقی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی و چکاپ کلی وضعیت عملکرد پله برقی
  • تعمیر یا تعویض قطعات در صورت نیاز
  • در برخی از اوقات تمیز کردن دستگاه‌ها و قطعات
  • روغن کاری
  • و …

خدمات نگهداری و تعمیر پله برقی در تهران هر چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

سرویس و نگهداری از پله برقی معمولاً هر سال یک بار انجام می‌شود. مگر این که در شرایط خاصی، پله برقی دچار مشکل فنی شده باشد. در این حالت است که حتما باید زودتر از موعد از تکنسین مورد اعتمادتان بخواهید تا کارکرد دستگاه را بررسی کند.

موارد مهم برای خدمات نگهداری پله برقی

لیستی از موارد مهم برای خدمات نگهداری پله برقی 

  • بررسی حرکت بالستریت پله برقی

اولین و مهم‌ترین مرحله از خدمات فنی پله برقی، شامل چک کردن مقاومت و سلامت بالستریت یا اسکورت یا همان نرده‌های پله برقی است. در زمان چک کردن این بخش از دستگاه، تکنسین باید مطمئن شود که هیچ قسمتی از بالستریت دچار مشکل نشده باشد. همه بخش‌ها باید به شکل روان و صحیح حرکت کنند. همچنین تسمه‌های بخش نرده دستگاه باید به طور کلی بررسی شوند.

  • چک کردن عملکرد و سلامت دکمه‌ها و نمایشگر‌های دیجیتال

یکی از موارد دیگری که تکنسین حتماً باید آن را چک کند، نمایشگر دیجیتال پله برقی است. همچنین او باید بررسی کند که تمام کلیدها و دکمه‌ها به نحو احسن کار کنند. به ویژه دکمه توقف اضطراری پله برقی، حتما باید بررسی شود. در غیر این صورت ممکن است خسارت جانی به افراد وارد گردد.

  • بازدید از همه نقاط برس یا فرچه کنار پله برقی

احتمالاً خودتان بهتر می‌دانید که فرچه یا برس کنار پله‌های پله برقی به منظور جلوگیری از ورود یا گیر کردن وسیله یا پای بدن انسان طراحی شده است. درست کار کردن این بخش از پله برقی اهمیت زیادی دارد. در واقع یک تکنسین ماهر یکپارچگی و سلامت برس پله برقی را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، آن را تعویض می‌نماید.

  • بررسی وجود و سلامت شیار ثابت در پله برقی

یکی از قطعاتی که حتماً باید از سلامت آن اطمینان پیدا کنید، شیار ثابت پله برقی است. این شیارها در بالاترین و پایین‌ترین قسمت پله برقی قرار دارند. جنس شیار ثابت از آلومینیوم یا پلاستیک است. وظیفه قطعه شانه ثابت در پله برقی پر کردن فاصله بین پله و سطح زمین است. این وسیله به صورت مورب ساخته می‌شود تا به مسافر کمک کند که به راحتی به زمین صاف انتقال پیدا کنند.

  • چک کردن نحوه کارکرد موتور دستگاه و تسمه‌های اصلی آن

موتور و تسمه‌ها و همچنین چرخ دنده‌های پله برقی در قسمت زیر پله‌ها قرار دارند. بررسی این قسمت و رسیدگی به ایرادات فنی آن از مهم‌ترین وظایف یک تکنسین پله برقی است. همچنین این شخص باید در صورت لزوم تسمه‌ها را روغن کاری کند و مطمئن شود که حرکتشان روان و آرام است. لنت‌های ترمز هم باید در این مرحله بررسی شوند و باید دید که نیاز به تعویض دارند یا خیر.

  • بازدید از حسگرها و اطمینان از عملکردشان در پله برقی

مهم است که تکنسین به سراغ سنسورها یا حسگرهای پله برقی برود و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کند. این سنسورها اهمیت زیادی دارند. ممکن است درست کار نکردنشان باعث آسیب به مسافران شود.

  • بررسی سرعت دستگاه و تنظیم مجدد آن در صورت نیاز

سرعت پله برقی بستگی به شیب آن دارد. هر چه شیب بیشتر شود، سرعت باید کمتر باشد. تکنسین پله برقی از همه اصول رایج درباره سرعت پله برقی آگاه است و می‌تواند به راحتی تنظیمات دستگاه را چک کند و در صورت نیاز دوباره تنظیمات جدیدی اعمال کند.

نتیجه گیری

در ساختمان‌های بزرگ وجود پله برقی یک ضرورت مهم به حساب می‌آید. پله برقی یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های موجود در یک ساختمان شلوغ است. این وسیله در بسیاری از ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت مانند مرکز خرید، پارکینگ‌های طبقاتی، فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، سینماها، مرکز تفریحی و فرهنگی استفاده می‌شود. در صورت نیاز به خدمات نگهداری و تعمیر پله برقی در تهران شرکت ایسترو با سال‌ها تجربه در این زمینه در خدمت شما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *