مقایسه پله برقی و پیاده رو متحرک انتخابی ایده‌آل برای هر مکان

پله برقی و پیاده رو متحرک

در ساختمان‌های اداری و تجاری یک سری امکانات خاص تعبیه می‌شود تا افراد بتوانند از آن بهره ببرند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها وسایل جابجایی هستند. به طور مثال پله برقی، آسانسور و یا پیاده روی متحرک می‌تواند از جمله این امکانات کاربردی باشند. همه این امکانات در جهت رفاه و راحتی حال انسان‌ها و افراد مراجعه کننده به ساختمان استفاده می‌شوند. البته هر کدام از موارد نام برده شده کاربری خاص خود را دارند. همچنین می‌توان گفت که این وسیله‌ها تفاوت‌های کاربردی و عملکردی با یکدیگر دارند. در نتیجه اگر شما هم به دنبال خرید یکی از این وسایل برای جابجایی هستید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه این مقاله از سایت ایسترو با ما همراه باشید تا به مقایسه پله برقی و پیاده رو متحرک: انتخابی ایده‌آل برای هر مکان بپردازیم.

شباهت‌های پله برقی و پیاده رو متحرک

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم پله برقی و پیاده‌روی متحرک شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. از جمله این شباهت‌ها می‌توان به کاربری هر دوی این وسایل اشاره کرد. در واقع از پله برقی و پیاده روی متحرک برای جابجایی افراد استفاده می‌شود. همچنین هر دو را می‌توان یک وسیله برقی دانست که با استفاده از انرژی الکتریکی و موتورهای برقی کار می‌کنند. جابجایی افراد بین طبقات مختلف از جمله کارایی‌های هر دوی این وسایل است. یعنی برای جابجا شدن یک انسان بین دو طبقه می‌توان هم از پله برقی استفاده کرد و هم از پیاده روی متحرکی که به صورت زاویه‌دار احداث شده باشد. حتی بسیاری از قطعات بین پله برقی و پیاده روی متحرک مشترک است. به طور مثال می‌توان گفت که سیستم ترمز، موتور گیربکس، دستگیره‌ها و سکوهای بالا و پایین دستگاه، بین پله برقی و اده‌روی متحرک مشترک‌ هستند.

از دیگر شباهت‌های بین پله برقی و پیاده‌روی متحرک می‌توان به وجود آسانسور در کنار هر دو اشاره کرد. در واقع آسانسور یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های جابجایی بین طبقات است. به طوری که هیچ ساختمان اداری یا تجاری و خدماتی را نمی‌بینید که پله برقی و پیاده‌روی متحرک در آن وجود داشته باشد، اما از وجود آسانسور بی‌بهره بماند. یکی از مقررات ساختمانی آن است که اگر از پله برقی یا پیاده‌روی متحرک استفاده شود، باید در کنار آن‌ها آسانسور هم به تعداد مناسب وجود داشته باشد. در واقع پیاده روی متحرک یا پله برقی به تنهایی نمی‌توانند نیازهای مربوط به جابجایی افراد در یک ساختمان را به تنهایی رفع کنند.

مقایسه پله برقی و پیاده رو متحرک ، بررسی تفاوت‌ها 

مقایسه پله برقی و پیاده رو متحرک ، بررسی تفاوت‌ها 

به جز شباهت‌هایی که بین این دو وسیله نام بردیم، تفاوت زیادی بین پله برقی و پیاده روی متحرک وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها مربوط به جای استفاده از این وسایل است. معمولاً برای جابجایی افراد در سطح یک طبقه از پیاده‌روی متحرک استفاده می‌شود. اما در مورد پله برقی چنین موردی صدق نمی‌کند. همانطور که گفتیم برای انتقال افراد بین دو طبقه هم می‌توان از پله برقی استفاده کرد و هم از پیاده‌روی متحرک. اما تفاوت خاصی بین کارایی این دو وجود دارد. مثلاً در مکان‌هایی که استفاده از وسایل چرخ‌دار مانند کالسکه یا چرخ دستی خرید رایج است، استفاده از پیاده روی متحرک که به صورت زاویه‌دار نصب شده است، پرطرفدارتر از پله برقی است. زیرا جابجا کردن وسایل با استفاده از پله برقی بسیار دشوار و خطرناک است. اما انتقال وسایل با استفاده از پیاده‌روی متحرک امری آسان است. زیرا سطح پیاده روی متحرک صاف بوده و می‌توان وسایل چرخدار یا بزرگ را با کمک آن به راحتی جابجا کرد. اما در مورد پله برقی چنین نیست! از آنجایی که پله برقی معمولاً پله‌های باریک و کوچکی دارد، نمی‌توان روی این پله‌ها وسیله خاص یا چرخداری را جابجا کرد. در واقع تنها انسان‌ها می‌توانند با کمک این وسیله بین طبقات جابجا شوند. یکی از اجزای بین پله برقی و پیاده روی متحرک متفاوت است، پله‌ها هستند. پیاده رو یا رمپ متحرک هیچ نوع پله‌ای ندارد و سطح آن صاف است. در صورتی که پله برقی همانطور که از اسمش پیداست، از تعدادی پله تشکیل می‌شود.

برای مشاهده نمونه کارهای ما در زمینه ساخت و تولید آسانسور، پله‌برقی، پیاده‌رو متحرک و … و همچنین خدمات نگهداری از این وسایل ساختمانی، به بخش پروژه ها در سایت ایسترو مراجعه نمایید.

تفاوت کاربرد پله برقی و پیاده رو متحرک

آنچنان که ذکر کردیم در برخی از ساختمان‌ها با کاربری‌های خاص از پله برقی استفاده می‌شود. مثلاً برای ساختمان‌های تجاری همیشه چندین پله برقی تعبیه می‌شود. این پله برقی‌ها برای کمک به جابجایی افراد بین طبقات ساخته می‌شوند. برای ساختمان‌های تجاری که دارای سوپرمارکت‌های بسیار بزرگ هستند، معمولاً یک یا چند پیاده‌روی متحرک در نظر می‌گیرند. این پیاده‌روهای متحرک در واقع برای جابجایی چرخ‌های خرید یا کالسکه بچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پیاده‌روهای متحرک یک کاربرد مهم دیگر در ساختمان‌های خدماتی مانند فرودگاه‌ها دارند. 

اگر دقت کرده باشید حتماً دیده‌اید که اغلب فرودگاه‌ها در زمین‌هایی با مساحت زیاد ساخته می‌شوند. در واقع اغلب فرودگاه‌ها فضای بسیار بزرگی دارند. در  نتیجه برای جابجایی سریع افراد در سطح یک طبقه ممکن است به امکانات خاصی مانند پیاده‌روهای متحرک یا ماشین‌های کوچک احتیاج باشد. همچنین جابه جا کردن وسایل سنگین مانند چمدان‌های مسافرتی،، در سطح طبقه امری دشوار است. برای آسان کردن این کار می‌توانید از پیاده‌روهای متحرک استفاده کنید. پیاده‌روهای متحرک به افراد کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری در سطح یک طبقه جابجا شوند. همچنین وسایل سنگین و بزرگ خود را به راحتی از مکانی به مکان دیگر ببرند.

البته از این پیاده‌روهای متحرک در مکان‌های خاص دیگری هم استفاده می‌شود. مثلاً در پارکینگ‌های مراکز اداری و تجاری می‌توان این نوع از امکانات را به کار برد. در واقع پیاده روی متحرک مانند یک رمپ الکتریکی عمل کرده و بدون آنکه افراد راه بروند آن‌ها و وسایلشان را جابجا می‌کند. حالا این جابه جایی ممکن است بین طبقات باشد یا در سطح یک طبقه خاص.

نتیجه‌گیری 

اگر به دنبال خرید پله برقی یا پیاده‌روی متحرک هستید، باید تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این دو وسیله را به خوبی بدانید. دانستن این مشخصات می‌تواند در انتخاب بهتر به شما کمک فراوانی کند. در واقع اگر برای ساخت یک ساختمان با هر کاربری بین استفاده از پله برقی و پیاده‌روی متحرک شک دارید، این مقاله تا حدود زیادی شما را راهنمایی می‌کند. قصد ما هم از تالیف چنین مقاله‌ای توضیح کامل و جزئی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های بین این دو وسیله بود همچنین به قصد انجام مقایسه پله برقی و پیاده‌روی متحرک این مطلب را آماده کردیم. برای اطلاع بیشتر از مشخصات هر یک از انواع پیاده‌روها و پله برقی‌ها می‌توانید با شماره تلفن 02188067010 با گروه ایسترو در تماس باشید. کارشناسان ما در زمینه خرید و مشاوره قبل از سفارش به شما راهنمایی کامل را ارائه خواهند داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *