هزینه های نگهداری پله برقی

آسانسور و پله برقی از جمله سیستم های الکتریکی و برقی هستند که در ترکیب با قطعات مکانیکی ساخته می‌شوند و در اثر استفاده مکرر دچار فرسودگی قطعات شده و نیاز به تعمیر و تعویض برخی بخش ها خواهند داشت. یکی از دغدغه های مدیران و صاحبان ساختمان های مسکونی و تجاری مختلف، هزینه های نگهداری این سیستم ها است. این افراد باید به صورت ماهیانه و منظم مبلغی را برای سرویس و تعمیرات پله برقی های ساختمان خود در نظر بگیرند تا عملکرد و امنیت پله برقی حفظ شود و طول عمر مفید آن نیز افزایش یابد. اما سوال اصلی اینجاست که هزینه های نگهداری پله برقی چقدر است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟

اهمیت نگهداری و تعمیر پله برقی 

هزینه های نگهداری پله برقی از جمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین هزینه هایی هستند که به عنوان یک مدیر ساختمان باید برای آن ها برنامه ریزی داشته باشید. اینکه این هزینه ها هر چند وقت یکبار نیاز به پرداخت شدن دارند و چقدر هستند تا حدود زیادی بستگی به نوع پله برقی و ساختمان شما دارد. در هر صورت این هزینه ها اجتناب ناپذیر هستند و نباید برای تعمیر پله برقی تا خرابی کامل آن صبر کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت نگهداری صحیح و تعمیرات به موقع پله برقی، حفظ ایمنی و عملکرد صحیح پله ها است. پله برقی نسبت به آسانسور به میزان کمتری ممکن است امنیت و سلامت افراد را به خطر بیاندازد، با این حال پله برقی هایی که دچار مشکلات جدی هستند، احتمال خطرات را بالا می‌برند.

همچنین اگر پله برقی های ساختمان شما، به خصوص در ساختمان های تجاری پر رفت و آمد، به خوبی تعمیر و سرویس نشده باشند، ممکن است در ساعات شلوغی دچار مشکل شوند و توقف کنند. به این ترتیب مردم در رفت و آمد به سختی افتاده و فعالیت های روزانه ساکنین دچار مشکل می‌گردد.

از دیگر دلایل اهمیت این نگهداری و تعمیر صحیح و به موقع، کنترل و کاهش هزینه های تعمیر و تعویض قطعات است. اگر تعمیرات را پیش از بروز مشکلات جدی و خرابی های عمده انجام دهید و به صورت ماهیانه پله برقی را سرویس کنید، ایرادات در مرحله اول و با هزینه های بسیار پایین‌تر رفع می‌گردند و دیگر به مشکلات جدی و پر هزینه تبدیل نخواهند شد.

هزینه های نگهداری پله برقی شامل چه مواردی است؟

تعمیر، سرویس و نگهداری صحیح از پله برقی شامل بخش ها و مراحل مشخصی است که تمام آن ها باید به صورت مرتب انجام شوند. گاهی اوقات ممکن است بخش هایی به این مراحل اضافه یا کم شود. به عنوان مثال ممکن است در یکی از دوره های بررسی پله برقی، یکی از قطعات نیاز به تعویض داشته باشد و این مرحله نیز به هزینه های نگهداری پله برقی اضافه شود. به طور کلی یک بررسی و سرویس کامل آسانسور شامل موارد زیر خواهد بود.

  • نظافت پله برقی و سیستم های داخلی 
  • بررسی و سرویس سیستم های مکانیکی
  • بررسی و سرویس سیستم های الکتریکی و برقی
  • روغن کاری ریل ها و چرخ دنده ها
  • بررسی عملکرد پله برقی 
  • بررسی موتور پله برقی و سیم کشی ها
  • بررسی پله ها و اتصالات
  • تعویض قطعات (در صورت نیاز)
  • و غیره

ممکن است برخی از این بخش ها هر ماه نیاز نباشند و با فواصل طولانی‌تری انجام شوند. بهتر است تشخیص این مورد بر عهده تکنسین متخصصی که کار تعمیرات و نگهداری پله برقی را انجام می‌دهد گذاشته شود. شما هزینه تمام این بررسی ها را به صورت یک جا به شرکتی که تکنسین متخصص را به ساختمان شما می‌فرستد پرداخت خواهید کرد و اگر نیازی به تهیه کردن قطعه جدید برای تعویض و یا موادی نظیر روغن باشد، هزینه آن نیز بر عهده شما خواهد بود.

 

هزینه های نگهداری پله برقیعوامل موثر بر هزینه های نگهداری پله برقی

هزینه های نگهداری پله برقی را نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد و ممکن است برای هر ساختمان و هر نوع پله متفاوت باشد. عوامل مختلفی بر این هزینه ها موثر هستند که در زمان بستن قرارداد با یک شرکت سرویس و تعمیرات می‌توانید بر اساس نوع پله برقی ساختمان خود و پس از بررسی های اولیه از میزان دقیق آن مطلع شوید. برخی از عوامل موثر بر هزینه های نگهداری پله برقی به شرح زیر است.

1-نوع ساختمان 

یکی از عوامل موثر بر میزان هزینه های نگهداری پله برقی، نوع ساختمانی است که پله برقی در آن نصب شده است. اگر پله برقی در یک ساختمان شلوغ و پر رفت و آمد مانند فرودگاه یا یک مرکز تجاری بسیار بزرگ نصب شده باشد ممکن است روزانه هزاران نفر از طریق آن بین طبقات جابجا شوند.

بنابراین لازم است پله برقی کیفیت و قدرت بیشتری برای جابجایی این حجم از مسافر را داشته باشد و همچنین ممکن است زودتر هم دچار خرابی و فرسودگی شود و نیاز بیشتری به تعمیرات داشته باشد. بنابراین هزینه های نگهداری پله برقی در ساختمان های پر رفت و آمد بیشتر خواهد بود.

2-نوع پله برقی

عامل موثر دیگر بر هزینه های نگهداری پله برقی، نوع پله ها است. پله برقی ها می‌توانند از موادی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شوند و کیفیت های مختلفی داشته باشند. همچنین ظرفیت و قدرت موتور و دیگر ویژگی های آن ها نیز می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

طبیعتا هر چه پله برقی ظرفیت و قدرت و پیچیدگی بیشتری داشته باشد، تعمیر و نگهداری قطعات آن نیز کار دشوار‌تری خواهد بود و ممکن است هزینه های بیشتری به دنبال داشته باشد. با این حال این پله برقی های با کیفیت و قوی، طول عمر مفید بیشتری دارند و در صورت استفاده مکرر و زیاد، دیرتر از پله برقی های معمولی دچار آسیب و خرابی می‌شوند.

3-دستمزد شرکت و متخصص

برای تعمیرات و سرویس ماهیانه پله برقی لازم است که با یک شرکت فعال در این حوزه قرارداد ببندید که به صورت ماهیانه یک تکنسین متخصص را به ساختمان بفرستند تا کار بررسی و تعویض و تعمیر قطعات پله برقی های شما را انجام دهد. یکی از عوامل موثر بر هزینه های نگهداری پله برقی، مبلغی است که این شرکت ها در ازای خدمات خود درخواست می‌کنند.

معمولا نرخ هزینه های نگهداری پله برقی در شرکت های مختلف به هم نزدیک است و تنها بر اساس نوع پله برقی و ساختمان شما ممکن است تغییر کند. با این حال بهتر است پیش از امضای قرارداد از حرفه‌ای و مجرب بودن متخصصین شرکت اطمینان حاصل نمایید.

4-کیفیت و عمر قطعات پله برقی

برند، کیفیت و طول عمر قطعات پله برقی، از دیگر عوامل موثر بر هزینه های نگهداری پله برقی هستند. هر چه قطعات جدید‌تر باشند و همچنین نسخه اصلی برند های مطرح بوده و کیفیت بالایی داشته باشند، هزینه های تعمیر و نگهداری شما کاهش خواهد یافت. 

توجه داشته باشید که در برخی موارد ممکن است تعمیر بعضی از قطعات خاص از برند های مطرح، کمی دشوارتر باشد و این موضوع بر هزینه های نگهداری پله برقی تاثیر منفی داشته باشد. با این حال این قطعات جدید و با کیفیت کمتر دچار آسیب و خرابی خواهند شد و در مجموع نیاز کمتری به تعویض در طول زمان خواهند داشت. 

5-دیگر عوامل 

علاوه بر عوامل گفته شده، موارد دیگری نیز هستند که می‌توانند بر میزان هزینه های نگهداری پله برقی تاثیر بگذارند. مجموع این عوامل در کنار یکدیگر می‌تواند هزینه دقیق ماهیانه برای نگهداری پله برقی های ساختمان شما را تعیین کند. 

  • تعداد پله برقی های ساختمان
  • نیاز به تعویض قطعات
  • استفاده از قطعات اصل از برند های معتبر
  • شیب پله برقی
  • ابعاد پله برقی
  • نوع قطعاتی که به تعمیر یا تعویض نیاز دارند.
  • سرعت پله برقی
  • محل نصب پله برقی (داخلی یا خارجی)
  • و غیره

مدیریت و کاهش هزینه های نگهداری پله برقی 

برای مدیریت هزینه های نگهداری پله برقی لازم است طبق یک برنامه مشخص و هماهنگ با تمام ساکنین و صاحبان واحد های ساختمان پیش بروید و مبلغ مشخص شده برای تعمیر و سرویس پله برقی های ساختمان را از شارژ ساختمان یا روش دیگری تامین نمایید. 

همچنین می‌توانید با استفاده صحیح و فرهنگ سازی برای کاربران، هزینه های تعمیر و نگهداری پله برقی را کاهش دهید. نکته بسیار مهم در کاهش هزینه ها این است که تعمیرات و سرویس های ماهیانه (یا فواصل بیشتر) را جدی بگیرید و حتی اگر مشکل خاصی در عملکرد پله برقی به وجود نیامده، باز هم اجازه دهید بررسی ها انجام شود.

این کار باعث پیشگیری از بزرگ شدن خرابی ها و کنترل هزینه های تعمیر با انجام تعمیرات جزئی خواهد شد. همچنین می‌توانید با نصب تابلو هایی نحوه استفاده صحیح از پله برقی را به کاربران آموزش دهید و از آن ها بخواهید که در هنگام حرکت روی پله برقی راه نروند و بار های سنگین را با پله جابجا نکنند.

نتیجه گیری

هزینه های نگهداری پله برقی یکی از مبالغ ضروری است که باید در لیست هزینه های ساختمان قرار دهید و برای تامین آن برنامه ریزی داشته باشید. این هزینه ها شامل بررسی و سرویس و گاهی تعمیر و تعویض قطعات پله برقی هستند که باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شوند. با تعمیرات به موقع و صحیح، از هزینه های بیشتر جلوگیری کنید و ایمنی و عملکرد مناسب پله برقی را حفظ نمایید.

سوالات متداول

1-چطور می‌توان هزینه های نگهداری پله برقی را کاهش داد؟

برای کاهش هزینه های نگهداری پله برقی می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • استفاده از قطعات با کیفیت و نسخه اصلی برند های معتبر
  • استفاده صحیح و آموزش آن به کاربران
  • انجام به موقع تعمیرات و بررسی ها پیش از بزرگ شدن مشکلات و خرابی ها

2-چگونه باید تکنسین متخصص برای تعمیرات پله برقی را پیدا کرد؟

شما می‌توانید به آسانی شرکت های فروش، تعمیر و نگهداری پله برقی و سیستم های مشابه را با جستجو در اینترنت پیدا کنید و پس از بررسی اعتبار این شرکت ها می‌توانید با آن ها تماس بگیرید تا برای بررسی پله برقی های ساختمان شما در محل حضور یابند و سیستم ها را بررسی کنند. پس از آن مبلغ نهایی مشخص شده و قرارداد امضا خواهد شد. بر اساس مدت و مفاد قرارداد، تکنسین متخصص بر اساس زمان های مشخص شده برای بررسی و تعمیر در ساختمان حضور خواهد یافت.

3-در صورت نیاز به تعویض قطعات، هزینه خرید قطعات بر عهده مدیر ساختمان است یا شرکت تعمیرات و سرویس؟

اگر در حین بررسی پله برقی مشخص شود که یکی از قطعات آن نیاز به تعویض دارد، هزینه خرید قطعه جدید بر عهده مدیر و صاحبان ساختمان است و تنها نصب قطعه جزو وظایف تکنسین شرکت محسوب می‌شود. بهتر است همواره مبالغی را به صورت پس انداز برای این موارد جمع آوری نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *