سیستم کارکرد پله برقی

سیستم کارکرد پله برقی چگونه است؟

با افزایش ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان ها امروزه استفاده از انواع پله برقی و انواع آسانسور رواج بیشتری یافته است و اغلب ساختمان ها با کاربری های مختلف، دارای پله برقی، آسانسور و یا هر دو برای راحتی در جابجایی بین طبقات هستند. با این حال برای بسیاری از افراد سوال است که پله برقی چگونه کار می‌کند و سیستم آن به چه صورت است؟ در ادامه به طور کامل با سیستم کارکرد پله برقی آشنا خواهیم شد و ویژگی های آن را خواهیم شناخت.

پله برقی چگونه کار می‌کند؟

بر خلاف تصور اغلب افراد سیستم کارکرد پله برقی ساده است و به پیچیدگی برخی از سیستم های الکتریکی دیگر نیست. در واقع تنها کاری که پله برقی باید انجام دهد چرخاندن تسمه یا زنجیر و حرکت پله ها بر روی این زنجیر است. برای این کار از تعدادی چرخ دنده استفاده می‌شود. همچنین یک موتور انرژی لازم برای این حرکت را فراهم می‌کند.

در طول مسیر هر پله برقی، یک جفت زنجیر یا تسمه، به دو جفت چرخ دنده متصل هستند. موتور با نیرویی که تولید می‌کند چرخ دنده ها را به حرکت درمی‌آورد و حرکت چرخ دنده ها منجر به حرکت زنجیر ها می‌گردد. در این میان پله ها نیز همراه با زنجیر به آرامی حرکت می‌کنند. پله ها در طول حرکت زنجیر در جای خود ثابت هستند، اما با رسیدن به دو انتهای مسیر دو پله‌ی آخر روی هم می‌خوابند و یک سکوی صاف ایجاد می‌کنند.

در فضای زیرین مسیر پله برقی، پله هایی که در اثر چرخش و حرکت زنجیر ها به قسمت زیرین رفته‌اند در یک سطح صاف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اما زمانی که زنجیر می‌چرخد و این پله ها به سطح می‌آیند با یکدیگر اختلاف ارتفاع پیدا می‌کنند و شکل یک پلکان معمولی به خود می‌گیرند.

موتور تامین کننده انرژی لازم برای این حرکت نیز در بخش زیرین پله ها قرار دارد. این موتور علاوه بر چرخ دنده ها، نرده های کنار پله ها، یا همان هندریل را نیز به حرکت درمی‌آورد. هندریل فقط یک تسمه ساده لاستیکی است که در اثر حرکت تعدادی چرخ، همگام با حرکت پله ها و با سرعت مشابه می‌چرخد.

پله برقی ها می‌توانند با سرعت 27 تا 55 متر در دقیقه حرکت کنند. سرعت های بالاتر می‌تواند برای کاربران خطرناک باشد و در هنگام سوار و پیاده شدن، حوادثی را ایجاد کند. یک پله برقی با سرعت نرمال در حدود 44 متر در دقیقه حرکت می‌کند و می‌تواند در یک ساعت بیش از ده هزار نفر را بین دو طبقه جابجا کند.

مقایسه کارکرد پله برقی با آسانسور

همانطور که می‌دانید پله برقی و آسانسور هر دو وسیله‌ای برقی برای ایجاد راحتی در بالا و پایین رفتن از طبقات هستند و این ویژگی تنها نقطه مشترک آن ها است. سیستم کارکرد پله برقی تفاوت های اساسی با سیستم آسانسور دارد و هر کدام از این دو وسیله در جایگاه خود مفید هستند.

به طور کلی نمی‌توان گفت که برای جابجایی بین طبقات آسانسور بهتر است یا پله برقی. هر کدام از آن ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و همچنین برخی افراد با آسانسور راحت‌تر هستند و برخی با پله برقی. با این حال سیستم کارکرد پله برقی بسیار ساده‌تر از آسانسور است و نصب و تعمیر آسانسور بسیار دشوارتر خواهد بود.

معمولا سرعت حرکت پله برقی کمی پایین‌تر از سرعت حرکت آسانسور است و استفاده از پله برقی برای رسیدن به طبقات بالا ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد. با این حال آسانسور نیز به علت ظرفیت محدود، در ساختمان های شلوغ به سرعت پر می‌شود و ممکن است برای رسیدن آسانسور خالی و پیاده شدن در طبقه مورد نظر وقت زیادی از دست بدهید. به خصوص اگر هر مسافر بخواهد در یک طبقه متفاوت پیاده یا سوار شود.

مقایسه کارکرد پله برقی با آسانسور

پله برقی محدودیتی برای تعداد افراد ندارد و حتی اگر تمام طول پله پر شود، با پیاده شدن یک نفر از یک سمت، جا برای نفر بعدی در سمت دیگر باز می‌شود. بنابراین این انتخاب به شما بستگی دارد که برای جابجایی بین طبقات از پله برقی استفاده کنید یا آسانسور. برای افرادی که ترس از محیط بسته و یا خرابی ناگهانی آسانسور و ماندن بین طبقات را دارند، استفاده از پله برقی گزینه بهتری است.

با این حال استفاده از پله برقی نسبت به آسانسور کمتر است و ساختمان های بسیاری فقط از آسانسور استفاده می‌کنند. پله برقی معمولا فضای بیشتری اشغال می‌کند و در هر ساختمانی نمی‌توان آن را نصب کرد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که پله برقی ها تقریبا برای معلولین با صندلی چرخ دار غیرقابل استفاده هستند و بهتر است در ساختمان های پر رفت و آمد آسانسور نیز نصب گردد.

کاربرد های پله برقی

همانطور که گفته شد سیستم کارکرد پله برقی بسیار ساده است و نصب و تعمیر آن نیز راحت‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل انواع پله برقی امروزه در بسیاری از ساختمان ها نصب می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد پله برقی در ساختمان های تجاری است و ساختمان های مسکونی بسیار کمتر از این وسیله بهره مند هستند. از آن جایی که پله برقی معمولا به فضای بیشتری نسبت به پله های معمولی نیاز دارد، نمی‌توان آن را در هر ساختمانی نصب کرد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین کاربرد های این وسیله آشنا خواهیم شد.

  • فرودگاه
  • مراکز خرید
  • ایستگاه های مترو
  • سینما
  • بیمارستان
  • برخی فروشگاه ها
  • هتل 
  • و غیره

این کاربرد ها تنها بخشی از موارد استفاده پله برقی هستند و این وسیله مفید و کاربردی ممکن است در موارد بسیار دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد. حتی برخی از ساختمان های مسکونی و مجتمع های بزرگ نیز ممکن است در صورت فراهم بودن شرایط، برای راحتی ساکنین از پله برقی استفاده نمایند.

کاربرد های پله برقی

نکات ایمنی برای استفاده از پله برقی

با توجه به سیستم کارکرد پله برقی و چرخش دائمی تسمه و پله ها، ممکن است در برخی موارد و در اثر استفاده نادرست، خطراتی برای افراد به وجود آید. از جمله این خطرات می‌توان افتادن افراد از روی پله ها و یا در هنگام سوار شدن روی اولین پله و یا گیر کردن لباس و بند کفش و غیره در بین پله ها را مثال زد. برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است در هنگام استفاده از پله برقی نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • در هنگام سوار و پیاده شدن روی اولین پله حتما پای خود را بلند کنید و بعد روی پله بگذارید.
  • توجه داشته باشید که پای شما روی خط بین دو پله نباشد و اگر اینطور بود پیش از جدا شدن دو پله از هم پای خود را روی یک پله بگذارید.
  • زمانی که روی یک پله ایستاده‌اید پای خود را روی لبه‌ی پله قرار ندهید.
  • در هنگام حرکت پله برقی روی همان پله‌ای که سوار شدید بایستید و خودتان بالا یا پایین نروید.
  • وسایلی مانند واکر، صندلی چرخ دار، کالسکه و غیره را همراه خود روی پله برقی نبرید.
  • اگر چادر، مانتو، دامن یا شلوار شما بلند است و روی زمین کشیده می‌شود و یا بند کفش شما باز است، پیش از سوار شدن بر پله برقی حتما آن را بالا بگیرید تا بین پله ها گیر نکند.
  • بهتر است با کفش مناسب سوار پله برقی شوید. در برخی موارد سوار شدن با دمپایی و صندل و یا بدون کفش می‌تواند خطرناک باشد.

زمانی که بخشی از لباس یا بند کفش شما در بین پله ها گیر می‌کند بهتر است از اشخاصی که در ابتدا یا انتهای مسیر پله برقی هستند بخواهید که سریعا دکمه توقف اضطراری بزنند و پله ها را متوقف کنند. سپس باید از یک تکنسین کمک بگیرید و خودتان برای درآوردن لباس از بین پله ها تلاش نکنید.

نتیجه گیری

در این مقاله با سیستم کارکرد پله برقی آشنا شدیم و همچنین به مقایسه این وسیله با آسانسور پرداختیم. پله برقی ها امروزه در مدل های متنوعی ساخته می‌شوند و در ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. پله برقی بر اساس ارتفاع طبقات و نیاز ساختمان می‌تواند طول و عرض مختلفی داشته باشد و همچنین به صورت دو پله موازی با جهت مخالف یا یک ردیف پله با جهت متغیر ساخته شود.

سیستم کارکرد پله برقی بسیار ساده است و از اجزای کمی تشکیل می‌شود. این وسیله نسبت به آسانسور معمولا با هزینه کمتری قابل نصب و اجراست و ظرفیت بسیار بالاتری دارد. با این حال ممکن است سرعت رسیدن شما به طبقات بالاتر را کمی کندتر کند و مجبور باشید مسیر بین پله های هر طبقه را پیاده طی کنید.

سوالات متداول

1-آیا می‌توان پله برقی را در هر ساختمانی نصب کرد؟

از آن جایی که پله برقی نسبت به پله معمولی فضای بیشتری اشغال می‌کند و باید فضای لازم برای سیستم تسمه و چرخ دنده ها و همچنین موتور را در زیر پله ها در نظر گرفت، ممکن است نتوان آن را در هر ساختمانی نصب کرد. با این حال اگر ساختمانی ظرفیت و فضای کافی برای نصب پله برقی را داشته باشد، نصب آن بسیار بهتر از پله های معمولی است، زیرا افراد مسن و دارای مشکلات حرکتی نیز می‌توانند برای بالا رفتن از طبقات راحت‌تر باشند و حتی در صورت قطعی برق هم می‌توانید به صورت معمولی از پله ها بالا بروید.

2-آیا پله برقی نیاز به بررسی و تعمیر دوره‌ای دارد؟

بله، یکی از مهم‌ترین کار هایی که باید به عنوان صاحب یا مدیر ساختمان انجام دهید، کمک گرفتن از تکنسین های متخصص برای بررسی و تعمیرات دوره‌ای پله برقی و آسانسور ساختمان است. پله برقی ها حساسیت کمتری نسبت به آسانسور می‌طلبند و اغلب مشکلاتی که برای آن ها به وجود می‌آید راحت‌تر قابل حل است. با این حال باید تعمیر و سرویس دوره‌ای آن ها را به طور مرتب انجام دهید و پشت گوش نیاندازید.

3-سیستم کارکرد پله برقی پیچیده‌تر است یا آسانسور؟

سیستم کارکرد پله برقی بسیار ساده‌تر از آسانسور است و اجزا و قطعات کمتری دارد. بخش مشترک این دو سیستم موتور الکتریکی است که نیروی برق را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند و باعث حرکت کابین آسانسور یا حرکت تسمه های پله برقی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *